رفتن به مطلب

در کهگیلویه و بویراحمد؛ چشمه بلقیس چرام شکوه سمفونی چشمه هادر آواز سارها و سایه سروها


rozgol

ارسال های توصیه شده

چشمه بلقیس چرام شکوه سمفونی چشمه هادر آواز سارها و سایه سروها

یاسوج- زمین که رخت نومی پوشد،چشمه ها می جوشند و آب درهر گوشه ای زندگی می آفریند و چشمه بلقیس چرام درکهگیلویه وبویراحمد نیز مکانی است برای تماشای شکوه طبیعت در آواز سارها و سایه

، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: اینجا در شهرستان چرام ، چشمه‌ای قرار دارد که زیبایی را با هر بیننده‌ای به اشتراک می‌گذارد.

چشمه بلقیس چرام، تلفیق هنرمندانه رنگ‌ها، درختان و چشمه سارها است، اینجا آب در سایه سروها جاری است و رود در آهنگ سارها.

2383712.jpg

چشمه بلقیس چرام از بکرترین و ناب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کهکیلویه و بویراحمد در شهرستان چرام است که تصویری ناب از تلفیق جادویی رنگ‌ها است و این چشمه در انبوه درختانی زیبا با مساحتی ۵۵ هزار متری و امکانات مختلف تفریحی مکانی مناسب برای لحظاتی آسودن در ترنم نسیم و صدای چشمه سارهاست.

چشمه بلقیس از شرق به جاده چرام گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی و از غرب به باغ جهاد کشاورزی منتهی می‌شود و تاریخچه نام گذاری این باغ به نام چشمه بلقیس به زمانی که باغ به شکل امروزی احداث شد، برمی گردد.

این باغ در اوایل دوره پهلوی احداث شده و زمانی که ساخت بنای کنونی باغ به پایان رسید، به جهت اینکه، بلقیس در اساطیر ایرانی نماد زیبایی بود برای این باغ نام بلقیس انتخاب شد که بعداً به نام چشمه بلقیس معروف شد.

2383612.jpg

در سال ۱۳۲۳ کار احداث باغ به شکل امروزی آغاز شد و تا قبل از آن، باغ به شکل یک بیشه زار از درختان بید و زبان گنجشک بود و برای احداث باغ، درختان بید، علف‌ها و بوته‌های هرز ریشه کن شدند، جویبارها ساخته شدند، باغ سنگ‌فرش شد و مجموعه‌ای زیبا از درختان متنوع در باغ کاشته شد.

در وسط باغ نیز گودالی وجود داشت که حین حفاری و ساخت حوض مرکزی در آن گودال، بقایای حوض قدیمی پیدا شد، که مربوط به معماری قدیمی آن است.

باغ در سال ۱۳۹۳ نوسازی شد و برای باغ آبشار مصنوعی و پل‌های شیشه‌ای ایجاد و تعداد سکوهای اسکان خانواده‌ها در باغ افزایش یافت.

784834.jpg?ts=1486462047399

باغ توسط فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمهٔ فرعی آبیاری می‌شود و آب چشمه‌ها در نهرهایی کوچک و بزرگ در باغ جریان می‌یابد که در نهایت رودخانه باغ، حوض مرکزی و حوضچه‌های باغ و جوی‌های تغذیه باغ را شامل می‌شود.

این باغ در مرکز باغ حوض مرکزی دایره‌ای به شعاع ۱۰ متر و عمق ۱/۵ متر وجود دارد که دارای دو ورودی و یک خروجی است و در مرکز این حوض بزرگ دایره‌ای کوچک وجود دارد که در آن چندین درخت کاشته شده است.

گیاهان و درختان مختلفی در باغ وجود دارد که زیبایی باغ را دو چندان کرده و بر این تابلوی زیبا نقشی از رنگ‌ها نگاشته است.

درختان میوه نیز در باغ کاشته شده و در هر گوشه‌ای می‌توانی درختان گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج و نخل را که در خنکای چشمه‌ها روزگار می‌گذرانند ببینی.

2508640.jpg

گل‌ها و گیاهان زینتی باغ نیز شامل گل‌های متنوعی همچون گل پیچک، گل رز و گلهای خودروی گرمسیری است.

در باغ چشمه بلقیس چرام می‌توانی به طبیعت لبخند بزنی و لذت نوشیدن یک فنجان چای در زیر سایه درختان با صدای پای آب و آواز پرندگان را به خاطره‌ای شیرین بدل کنی.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...