رفتن به مطلب

انواع سنگ کلیه و تشخیص آن


sanazhedayati

ارسال های توصیه شده

سنگ کلیه یکی از بیماری های رایجی است که مردم در سراسر دنیا به آن مبتلا می شوند. در این مقاله توضیحات کاملی درباره ی تشخیص، انواع و درمان سنگ کلیه آورده شده است.

انواع سنگ کلیه

بطور کلی انواع سنگ های کلیه به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند. اما برای ارائه ی مطالب بیشتر در پایین این موارد هر کدام را توضیح دادیم.

  • سنگهای اسیداوریکی: با کم خوردن پروتئین های حیوانی شانس ابتلا به سنگ اسید اوریکی کاهش می یابد.
  • سنگ های فسفات کلسیم: کم خوردن نمک ، پروتئین، کلسیم باعث کاهش شانس سنگ سازی می شود.
  • سنگ های اگزالات کلسیم: خوردن کمتر نمک، پروتئین؛ اگزالات باعث کاهش سنگ فوق می شود.
  • سنگ های استروویتی
  • سنگ های سیستئینی

 

تشخیص سنگ کلیه

بیمارانی که مبتلا به سنگ های ادراری هستند، ممکن است به علت درد پهلو (کولیک کلیوی)، تهوع، استفراع و گاهی اوقات تب مراجعه کنند و ممکن است بدون هیچگونه علامتی باشند. برای تشخیص بیماری، بررسی استاندارد قابل قبول، گرفتن شرح حال و امتحان بالینی بیمار الزامی باشد.

تشخیص کلینیکی به گرفتن عکس امکان پذیر می باشد. چنانچه سونوگرافی در دسترس باشد، باید به عنوان اولین قدم تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد. اگر درد تسکین یابد، ارزیابی های تصویری نباید به تاخیر افتد.

سونوگرافی در حدود 85 تا 100 درصد دقیق می باشد. عکس ساده 70 تا80 درصد اختصاصی می باشد. سی تی اسکن بدون تزریق برای تشخیص وجود سنگ استاندارد بوده و جایگزین عکس رنگی تزریقی شده.

اگر سی تی اسکن بدون تزریق ، سنگ نشان نداد، باید به فکر علت دیگری برای درد بیمار شد و علت آن بررسی شود. سی تی اسکن در مقایسه با عکس رنگی 100 درصد دقیق تر می باشد. سی تی اسکن با ماده حاجب سنگ های بزرگتر از 3 میلی لیتر را 100 درصد تشخیص می دهد. تجزیه و آنالیز سنگ در تمام بیماران باید انجام شود.

 

اندازه سنگ های کلیوی و میزنای ها

اندازه سنگ های کلیوی می تواند از چند میلی متر (همانند یک دانه شن) تا چند سانتی متر متغیر باشد. اندازه و محل سنگ نیز به تعیین بهترین روش درمان سنگ، امکان دفع شدن یا نشدن و پیشگیری احتمالی از بروز سنگ های بیشتر کمک کند.

سنگ های کلیوی معمولا سخت بوده و لبه هایی دندانه دار دارند. در حالی که لبه برخی از سنگ ها دندانه دار است، برخی دیگر دارای لبه صاف تری هستند.

اندازه سنگ ها به ترتیب 5 میلی متر، 5 تا 10 میلی متر، 10 تا 20 میلی متر و بیشتر از 20 میلی متر طبقه بندی می شوند. طول میزراه (حالب) بر حسب قد افراد تفاوت دارد، ولی در مورد 25 سانتی متر اتفاق نظر وجود دارد.

حالب بخشی از سیستم مجاری ادرار بوده که به شکل یک لوله باریک از جنس فیبر های عضلانی صاف می باشد. حالب دارای طول 25 تا 30 سانتی متر و قطر 3 تا 4 میلی متر است. وظیفه این لوله انتقال ادرار از کلیه ها به مثانه می باشد.

از آنجایی که این بخش دارای بافت عضلانی است، مقداری توانایی منقبض و منبسط شدن را نیز دارد. سنگ های کلیوی که قطر 5 میلی متر یا کمتر دارند می توانند از میزنای عبور کنند.

سنگ های کلیوی 6 تا 7 میلی متری یا بزرگتر امکان عبور از میزراه را نداشته و باید به روش دیگری برداشته شوند. نوع و اندازه سنگ های کلیوی می توانند تعیین کننده نوع و روش های درمانی باشند.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه

ویرایش شده توسط sanazhedayati
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...