رفتن به مطلب

آنچه درباره دندان قروچه کودکان زیر ۲ سال باید بدانید!


sanazhedayati

ارسال های توصیه شده

دندان قروچه اصطلاحی برای دندان ساییدن یا فشار دادن فک است و بسیاری از بچه ها به آن مبتلا هستند (به گفته کارشناسان ۲ تا ۳ کودک از ۱۰ کودک دندان قروچه می کنند)، اما بیشتر آن ها زود رشد می شوند. دندان قروچه اغلب در طی مراحل خواب عمیق یا هنگامی که بچه ها تحت استرس هستند، اتفاق می افتد.

علت دندان قروچه کودکان در خواب

اگر دندان های کودک شما فرسوده به نظر می رسد یا کودک از حساسیت یا درد دندان شکایت دارد، با دندانپزشک خود مشورت کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

استرس کودک خود را کاهش دهید، به ویژه درست قبل از خواب

تمرینات ماساژ و کشش را برای شل شدن عضلات امتحان کنید

در بعضی موارد دندان های بالا و پایین کودکان به درستی تراز نشده اند و در پاسخ به درد، در خواب دندان قروچه می کنند. کودکان ممکن است با دندان قروچه به عنوان راهی برای تسکین درد، دندان های خود را خرد کنند. دندان قروچه معمولاً صدمه ای نمی زند، اما وقتی ساییدن دندان به طور منظم اتفاق افتد، دندان ها آسیب می بینند و عوارض دیگری مانند ناراحتی و مشکلات عضلات فک ایجاد می شود.

spacer.png

علت دندان قروچه کودکان در روز و شب

کارشناسان همیشه مطمئن نیستند که چرا دندان قروچه رخ می دهد. در برخی موارد، ممکن است بچه ها دندان های بالا و پایین تراز نداشته باشند. برخی دیگر این کار را به عنوان پاسخی به درد انجام می دهند، مانند درد گوش یا دندان درآوردن. کودکان ممکن است دندان های خود را به عنوان راهی برای تسکین درد، همانطور که ممکن است برای درد یک عضله آن را مالش دهند، روی هم فشار دهند. بسیاری از بچه ها برای این علل نسبتاً شایع زودتر رشد می کنند.

استرس- به طور معمول فشار عصبی یا عصبانیت- دلیل دیگر آن است. به عنوان مثال، ممکن است کودک نگران امتحان در مدرسه یا تغییر روال زندگی( خواهر و برادر یا معلم جدید) باشد. حتی مشاجره با والدین و خواهر و برادرها نیز می تواند باعث استرس در زمان ایجاد دندان قروچه شود.

برخی کودکان بیش فعال نیز دندان قروچه دارند. هم چنین گاهی کودکانی که بیماری دیگری (مانند فلج مغزی) دارند یا داروهای خاصی مصرف می کنند، می توانند به دندان قروچه مبتلا شوند.

درمان دندان قروچه در کودکان

اکثر بچه ها با دندان قروچه بزرگ می شوند، اما ترکیب مراقبت های دندانی توسط والدین و مراجعه منظم به دندانپزشکی می تواند به کنترل مشکل تا زمان وجود آن کمک کند.

در مواردی که دندان ساییدن و فشردن باعث اذیت شدن صورت و فک کودک یا باعث آسیب به دندان می شود، دندانپزشکان ممکن است یک محافظ شبانه ویژه برای کودک شما تهیه کنند. محافظ شبانه که مخصوص دندان های کودک ساخته شده، شبیه محافظ دهانی است که توسط ورزشکاران استفاده می شود. اگرچه ممکن است عادت کردن به آن طول بکشد، نتایج مثبت آن به سرعت اتفاق می افتد.

تشخیص دندان قروچه

بسیاری از کودکانی که دندان قروچه می کنند، ممکن است حتی از این موضوع آگاهی نداشته باشند، بنابراین اغلب خواهر و برادرها یا والدین مشکل را تشخیص می دهند.

برخی از علائم برای مراقبت عبارتند از:

  • هنگام خواب کودک صدای ساییدن بشنویید
  • شکایت از درد فک یا صورت پس از بیدار شدن از خواب
  • درد همراه با جویدن

دکتر میلاد افشار متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...