رفتن به مطلب

افـق نگاه کودکتان را روشن كنید


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

چه حوصله‌ای دارد این پسر، واژه‌ها را از گوشه و کنار جمع می‌کند و به هم می‌بافد و می‌بافد تا مبادا تار و پود رویایش از هم گسیخته شود. با این که فریاد کردن را بلد نیست، با این که هیاهویی ندارد، اما آوای سکوتش گوش را می‌خراشد. صدای تیک و ‌تاک نبضش در میان هیاهوی هزار نت این سرزمین، عجیب گم شده است.

 
شاید برای او تمام دنیا فقط همین دیوار باشد، دیواری که می‌شود آن را با بهترین رنگ‌های عاشقانه دنیا نقاشی کرد تا دل پسرک شاد شود. مراقبت از کودکا ن بیمار یا بچه‌هایی که به مشکلات جسمانی و ذهنی  مبتلا هستند، سخت است. یکی از روش‌هایی که این مراقبت‌ها را برای والدین سهل‌تر می‌کند، استفاده از تکنیک‌های ویژه چیدمان خانه برای کودکان بیمار یا مبتلا به مشکلات ذهنی است. در واقع با روش‌های ساده می‌توان امید را به زندگی کودک بیمار باز گرداند و رفتارهای مراقبتی را بهتر انجام داد.
 

 
نورپردازی اتاق

نورهایی که روی دیوار پخش می‌شوند و در واقع منبع روشنایی محسوب می‌شوند، باعث تجمع نور، تنها در یک محدوده خاص خواهند شد. بنابراین، از این نوع روشنایی برای اتاق خواب کودکان بیمار یا کودکانی که در حال گذراندن دوره نقاهت‌شان هستند، استفاده کنید. بعضی کودکان ممكن است به مدت طولانی به سقف اتاق خیره ‌شوند و نوری که به صورت مستقیم پخش می‌شود، چشم‌های حساس آنها را آزار خواهد داد.
 
به طور کلی نور مخصوص در سقف اتاق بهترین و مطمئن ترین منبع نوری برای کودکان مبتلا به اختلالات ذهنی است؛ چرا که هم در دسترس کودک نیست و هم می‌تواند در تمام اتاق پخش شود. برای کودکان پر جنب و جوش و کودکان بیش فعال، بهتر است نور اتاق را از طیف‌ ملایم انتخاب کرده و آن را مطابق با سلیقه کودک و هماهنگ با شکل اتاق خواب و رنگ دیوار و اسباب بازی‌ها انتخاب کنید.

 رنگ‌هایی مانند سبز، آبی و صورتی که هیجان‌ کودکان پر جنب و جوش را کنترل می‌کند برای اتاق خواب بیش فعال‌ها مناسب‌تر است. در اتاق کودكان هیجانی و بیش فعال از ساعت استفاده نکنید یا به همان ساعت کوچک با طراحی کودکانه که محبوب فرزندتان نیز بوده، اکتفا کنید. اتاق خواب بهترین مکان برای استراحت و راحتی و آسایش کودکان است و نصب ساعت‌های بزرگ یا تابلوهای رنگی یا شلوغ باعث کاهش آرامش و بالا بردن سطح فعالیت آنهامی‌شود.

امید ببخشید

کودکان مبتلا به ام‌اس، كودكان دچار مشكلات حركتی یا کودکانی که تحت درمان با شیمی‌درمانی قرار دارند، ‌نیازمند امید بیشتری هستند. شاید تمام دنیای این كودكان در نمایی از چیدمانی که شما برای‌شان انتخاب کرده‌اید، خلاصه شود.

 قرار دادن گلدان در نمای دید آنها یكی از بهترین راهكارهاست. یک درختچه زیبا متناسب با فصل مانند درختچه یا گل آفتابگردان می‌تواند نگاه‌‍‌شان را تازه و امیدوار كند. دلیل آن نیز رشد و جان گرفتن گلدان‌ها و جان گرفتن آنهاست. پیچ امین الدوله یكی از گل‌های بسیار زیبا و با طراوت است.،  قبل از کاشت و پرورش گلدان، حتما با یک کارشناس مشورت کنید تا مراحل رشد گیاه به خوبی پیش برود.
 
از آلرژی زا نبودن گیاهان و بی ضرر بودن کاشت گل در اتاق کودک نیز اطمینان حاصل کنید و با پزشک فرزندتان مشورت کنید. درختچه پیچ امین الدوله‌، نسترن و رازقی گزینه بسیار خوبی است. معمولا این نوع گل‌ها آفتاب دوست هستند و می‌توانید افق دید كودكان را با این گل بیارایید. بنابراین فرزندتان به نور و زیبایی و طراوت گل‌ها به طور همزمان نگاه خواهد كرد.
 

 
مراقبت از کودکان در خودمانده

دكوراسیون دیوار اتاق کودکان مبتلا به اوتیسم (‌درخود مانده) باید خاص باشد. بهتر است از نقشه‌هایی که در آن معادلات ریاضی ترسیم شده  به‌جای کاغذ دیواری‌های کارتونی یا تابلوهای رنگی، کمک بگیرید. در صورت امکان دو اتاق را به کودک مبتلا به اوتیسم اختصاص دهید یا با کمک پارتیشن یکی از اتاق‌های بزرگ خانه را به دو قسمت تقسیم کرده و یکی از آنها را به رنگ بژ یا آبی تیره درآورده و یکی دیگر را با ترکیبی از رنگ‌های مختلف، به صورت هنری و مبتکرانه رنگ آمیزی کنید.
 
قسمتی از اتاق را برای خوابیدن کودک و بخش دیگری از اتاق را هم برای فعالیت‌های مورد علاقه کودک درنظر گرفته و طراحی كنید. این گروه از کودکان انزواطلب بوده و به برقراری ارتباط‌های اجتماعی علاقه اندکی نشان می‌دهند. بنابراین بهتر است با کمک شیوه‌های خلاقانه دکوراسیون اتاق، انگیزه، شور و شوق زندگی را در او بیدار كرده و محدودیت‌های او را از بین ببرید.   اغلب کودکان مبتلا به این اختلال عصبی – رشدی به تغییرات حساس بوده و در صورتی که دکوراسیون مطابق علاقه آنها نباشد به سمت بازی با اشیاء نمی‌روند و برنامه دكوراسیون آنها هدر می‌رود.

با کمک برچسب‌هایی در اندازه‌های بزرگ تمام اسباب بازی‌ها و وسایل مورد استفاده کودک را در اتاق خواب علامت گذاری یا نام گذاری کنید. کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا با زبان علائم با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند و نظم بخشی و دسته‌بندی وسایل اتاق کودک‌، کمک زیادی به برقراری ارتباط بهتر میان فرزندان و والدین یا پرستاران آنها خواهد بود. عکس‌های خانوادگی را روی دیوارهای خانه نصب کنید. به جای قرار دادن مبل یا صندلی در اتاق کودک فضاهای خالی را با بالش پر کنید.
 
اگر فضا مناسب است، تاب چرخشی در اتاق كودك نصب كنید. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم در بزرگسالی، توانایی زندگی مستقل را ندارند و برای زندگی شخصی معمولا به دیگران وابسته هستند. چیدمان‌های اصولی منطبق بر تکنیک‌هایی که بتوان وابستگی کودکان را کاهش داد، به حل این مشکل کمک می‌کند. بی خوابی، خوابگردی و وحشت شبانه از جمله مشکلات رایج در کودکان مبتلا به اوتیسم است که می‌توان با تغییر در چیدمان اتاق کودک این مشکل را حل کرد. پرده‌های ضخیم و تیره رنگ، دیوارهایی با رنگ تیره از جمله این راهكارهاست. علاوه براینكه نباید در اتاق كودك چراغ خواب روشن كرد. کنترل نور تابیده به اتاق كودك از راهکارهایی است که به خواب بهتر این کودکان کمک می‌کند.


دکوراسیون ویژه پر جنب و جوش‌ها

اختلال بیش فعالی یکی از مشکلات شایع کودکان در اکثر جوامع دنیاست. آمار‌ها نشان می‌دهد، بیش از هشت میلیون بزرگسال و پنج میلیون کودک در سراسر دنیا از بیماری بیش‌فعالی رنج می‌برند. چیدمان اتاق کودکان بیش فعال بهتر است با دقت خاصی انجام شود. اختصاص دادن فضای مناسب برای بازی این کودکان پر جنب و جوش از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
معمولا اتاق‌هایی با پرده‌های نازک و روشن و خلوت برای این کودکان مناسب خواهد بود. کودکان بیش فعال در اتاق‌های شلوغ و نابه‌سامان قادر به تمرکز نخواهند بود و کنترل آنها دشوار است. وسایل اضافی مانند بالش‌ها، کتاب و مجله، اسباب‌بازی‌های محرک، تلویزیون، تلفن و وسایل برقی نباید جایی در اتاق این گروه از کودکان داشته باشند و اتاق خواب باید به محلی برای آرامش و استراحت کودک تبدیل شود.
 

 
از رنگ‌های با طیف ملایم مانند آبی که کاهش‌دهنده فشار خون بوده و ضربان قلب را کاهش می‌دهد برای تزئین اتاق و رنگ‌آمیزی دیوارها کمک بگیرید. تابلو، عکس‌های خانوادگی و قاب‌های هنری نیز بهتر است مضامینی از طبیعت را تداعی كنند. برای نمونه قاب‌هایی که جریان آب در رودخانه یا اقیانوس را به تصویر می‌کشد یا جلوه‌ای از درختان، جنگل و باغ و بستان را در معرض دید می‌گذارد برای این کودکان مناسب خواهد بود. هرگز تصاویری را که سقوط، خشونت و مجادله را نمایش می‌دهد در اتاق کودکان بیش فعال  قرار ندهید.
 
میز تحریر را از اتاق کودک بیش فعال بردارید. به این ترتیب به خواب راحت و بازگشت آرامش ذهنی کودک كمك خواهید كرد. تختخواب این کودکان را در کناردیوار به گونه ای قرار دهید که قادر باشند فضای خارج از اتاق را به راحتی ببینند و با قرار دادن شمع‌های معطر و پخش موسیقی آرام و چراغ خواب‌هایی با نورهای ملایم، محیط را برای کودکان بیش فعال، رویایی و آرامش‌بخش كنید.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...