رفتن به مطلب

کلسترول بالا موجب چه بیماری هایی می شود؟


parisa70

ارسال های توصیه شده

کلسترول بالا

علاوه بر اینکه کلسترول بالا، شما را در معرض خطر بیماری های قلبی قرار می دهد، می تواند بسته به اینکه کدام عروق خونی باریک یا مسدود شده اند، خطر ابتلا به بیماری های دیگر را نیز افزایش دهد.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

  • بیماری کرونری قلب

خطر اصلی مرتبط با کلسترول بالا، بیماری کرونری قلب می باشد. سطح کلسترول خون، ارتباط زیادی با احتمال ابتلا به بیماری قلبی دارد. اگر کلسترول خون بالا باشد، در دیواره عروق جمع می شود. با گذشت زمان، این تجمع به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود. آترواسکلروز، باعث باریک شدن عروق و کاهش جریان خون به قلب می شود. این امر می تواند منجر به آنژین (درد قفسه سینه) ناشی از عدم رسیدن خون کافی به قلب، یا حمله قلبی در مواردی که رگ خونی کاملاً مسدود شده باشد، گردد.

  • سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که رگ خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به مغز می رساند، مسدود شود یا از هم بپاشد. اگر خونرسانی به مغز کاهش پیدا کند، سکته مغزی رخ می دهد و قسمتی از مغز نمی تواند خون و اکسیژن مورد نیاز را دریافت کند، بنابراین شروع به مرگ می کند.

  • بیماری شریانی محیطی

کلسترول بالا با بیماری شریانی محیطی، که به بیماری های عروق خونی خارج از قلب و مغز اشاره می کند، نیز ارتباط دارد. در این بیماری، رسوبات چربی در امتداد دیواره عروق خونی، به طور عمده در شریان های منتهی به ساق پا و پا جمع می شوند و گردش خون را تحت تأثیر قرار می دهند. هم چنین عروق کلیه را نیز می تواند تحت تأثیر قرار دهد.

  • دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲، بیماری دیگری است که با کلسترول بالا ارتباط دارد، زیرا دیابت می تواند بر روی سطوح کلسترول های مختلف تأثیر بگذارد. افراد دیابتی با وجود کنترل قند خون نیز، تمایل به افزایش تری گلیسیرید، کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و گاهی افزایش لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) دارند. این امر احتمال ایجاد آترواسکلروز را افزایش می دهد.

  • فشار خون بالا

فشار خون بالا و کلسترول بالا نیز با یکدیگر ارتباط دارند. هنگامی که عروق با پلاک کلسترولی و کلسیمی (آترواسکلروز) سخت و باریک می شوند، قلب برای پمپ خون از طریق آن ها، مجبور است فشار بیشتری وارد کند. در نتیجه، فشار خون به طور غیر طبیعی بالا می رود.

علل

کلسترول در خون، به یک پروتئین متصل می باشد و به این صورت در خون حمل می شود. ترکیب کلسترول و این پروتئین را لیپوپروتئین می نامند. بر اساس محتویات لیپوپروتیئن چند نوع کلسترول در خون موجود می باشد.

LDL یا کلسترول بد

LDL یا کلسترول بد: وظیفه ی این لیپوپروتئین جابه جایی کلسترول در خون می باشد. LDL یا کلسترول بد، می تواند در جدار عروق رسوب کرده و منجر به سفتی یا تنگی عروق شود.

HDL یا کلسترول خوب

HDL یا کلسترول خوب: وظیفه ی آن برداشت کلسترول اضافه و انتقال آن به کبد می باشد. آزمایش چربی خون یا لیپید پروفایل، شامل اندازه گیری تری گلیسیرید نیز می باشد که یک نوع دیگری از چربی در خون می باشد. تری گلیسیرید بالا هم می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شود. هر چند در مقایسه با کلسترول از خطر کمتری برخوردار است.

کلسترول بالا تحت تأثیر عواملی می باشد که قسمتی از آن تحت کنترل شما است.  از جمله بی تحرکی، چاقی، و رژیم ناسالم. همچنین عواملی که ما در کنترل آنها، نقشی نداریم، از قبیل بیماریهای ژنتیکی. نقص ژنتیک در متابولیسیم چربیها، در هر مرحله از تولید انتقال یا مصرف آنها می تواند رخ دهد. برای مثال نقص ژنتیکی که منجر به اختلال در برداشت کلسترول از خون می شود، می تواند منجر به افزایش کلسترول خون شما شود و یا نقص ژنتیکی که منجر به تولید بیش از حد کلسترول توسط کبد می شود نیز، می تواند باعث افزایش میزان کلسترول خون شود. این نواقص ژنتیک متعدد بوده و هر کدام می تواند اهمیت بالینی خاص خود را داشته باشد.

منبع خبر...

 
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...