رفتن به مطلب

خواص موم عسل و ویژگی های دارویی و درمانی آن


sAmaR!

ارسال های توصیه شده

موم ماده ایی به رنگ زرد و فاقد مزه است. خواص موم عسل در سلامتی انسان بی شمار است. حتی موم برای خود زنبورهای عسل هم کاربرد دارد از جمله در ساخت کندو استفاده می شود. موم ماده ایی است که هضم نمی شود و مقدار آن حدود ۱/۱۲ عسل است. همچنین یکی از ویژگی هایی که در خرید عسل باید به آن توجه کرد موم آن است.

 

بررسی خواص موم عسل

یکی از دلایل فساد ناپذیر بودن عسل وجود موم است. همچنین موم دارای استحکام زیادی است. موم در بدن هضم و جذب نمی شود اما این امر اختلالی در کار دستگاه گوارش ایجاد نمی کند. از دیگر فواید موم عسل کارایی آن در از بین بردن جرم دندان است و باعث استحکام لثه ها می شود. در بیمارانی که دچار سینوزیت هستند یکی از بهترین داروها موم عسل است. آنتی اکسیدانهای زیادی در موم عسل وجود دارند که به خاصیت ضد سرطانی عسل کمک زیادی می کنند. به همین دلیل توصیه پزشکان این است که عسل همراه موم میل شود. تا بهره بیشتری ازخواص عسل ببرید.

 

فواید موم عسل برای پوست

به عنوان یک نرم کننده طبیعی می توان از آن استفاده کرد. خاصیت پاک کنندگی قوی دارند و باعث اثربخشی بهتر ضد آفتاب ها می شوند. به همین دلیل ماسک عسل محبوبیت فراوانی یافته است.

درمان ریزش مو

از فواید موم عسل در رشد موها و سلولهای پوستی و مخاطی می توان نام برد. در گذشته از موم به عنوان دارو برای بهبود زخم ها استفاده می شده است و در درمان سوختگی هم کاربرد دارد. عسل رطوبت مو را حفظ می کند و همین عاملی برای حفاظت و ریزش کم موهاست.

همچنین به دلیل جود خاصیت آنتی باکتریال شوره سر را از بین می برد و باعث محکم شدن پوست سر می شود. می توانید قبل از استحمام مقداری عسل با روغن زیتون ترکیب کرده و به موی سر آغشته کرده و کاملا مو را ماساژ دهید.

 

رفع ترک های رو بدن

بر اثر چاق شدن یا در طول مدت حاملگی بر روی بدن ترک هایی ایجاد می شود که به منظور رفع این ترک ها می توانید از موم عسل کمک بگیرید زیرا، دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است که سبب تولید کلاژن شده و کمک زیادی به کاهش علایم ترک خوردگی خواهد کرد.

درمان جوش و آکنه

بروز جوش و آکنه از مشکلاتی پوستی بسیار رایج در بین اکثر نوجوانان و جوانان است که با استفاده از موم عسل می توانید پوستی بدون جوش داشته باشد، موم عسل دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و غنی از ویتامین A است و باعث پاک کردن پوست از هر نوع آلودگی خواهد شد.

درمان بواسیر

امروزه بسیاری از افراد از داشتن بواسیر رنج می برند و به دنبال یک راهکار عالی جهت درمان آن هستند که ترکیب موم زنبور عسل، روغن زیتون و عسل برای درمان بواسیر گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است، مخلوط حاصل را به مدت دوازده ساعت بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید تا شاهد کاهش خونریزی، خارش و درد باشید.

کاهش چین و چروک پوست

همانطور که می دانید با افزایش سن پوست نازک تر و خشک تر می شود در نتیجه باعث به وجود آمدن چین و چروک بر روی پوست می شود که می توانید به جای استفاده از مواد شیمیایی جهت رفع این مشکل می توانید در منزل با موم عسل کرم و لوسیون ضد پیری تهیه کنید.

بررسی عوارض جانبی موم عسل

وجود مقداری گرده گل، بره موم و گاها نان زنبورعسل در موم زنبور عسل باعث شده است که برخی از افراد به این ماده آلرژی داشته باشند از این رو، پیش از استفاده از موم عسل و یا دیگر محصولات تهیه شده از زنبور عسل از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

نکاتی که در هنگام استفاده عسل برای مو باید در نظر گرفت

  • از روغن مناسب استفاده شود
  • مقدار عسل مخلوط شده کمتر باشد
  • از عسل سرد استفاده شود

میتوانید مخلوط عسل و روغن را در شامپوی مورد نظرتان بریزید و در هر استحمام از آن استفاده کنید. همچنین برای تقویت پوست سر مقداری زرده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کرده و بگذارید حدود نیم ساعت روی پوست سر بماند.

 

کاربردهای دیگر موم عسل

یکی از موارد زیاد استفاده از موم عسل برای تولید شمع است. شمعی که با موم ساخته می شود کیفیت مطلوب تری دارد. همچنین در مجسمه سازی و جواهر سازی  کاربرد فراوانی دارد. موم در صنایع چاپ هم کاربرد دارد و در بسته بندی های کاغذی مواد غذایی مثل جعبه های شیرینی استفاده می شود.

موم یکی از مواد اولیه و اصلی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است به این دلیل که موم به خوبی جذب پوست می شود باعث حفظ آب موجود در لوازم آرایشی می شود و عامل موثری در کیفیت لوازم آرایشی محسوب می شود. لوازمی مانند کرم های آرایشی, ضد آفتاب ها, رژ لب ها و باقی لوازم همگی مقداری موم دارند. البته گفتنی است که با توجه به قیمت بالای موم ممکن است فقط در لوازم آرایشی بهداشتی مرغوب یافت شود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...