رفتن به مطلب

۱۲ مدل پرده پذیرایی به همراه نکاتی برای انتخاب آن


SARDAR

ارسال های توصیه شده

انتخاب پرده مناسب برای پذیرایی، از مواردی است که به خانه شما استایل و سبک منحصر به فردی می‌بخشد. برای انتخاب صحیح پرده پذیرایی، موارد زیادی نظیر جنس پارچه، رنگ، طرح، اندازه و ... دخیل‌اند.

انواع مدل‌های پرده پذیرایی و چگونگی انتخاب آن‌ برای خانه‌ شما


 سرویس دکوراسیون - طراحی اتاق نشیمن و پذیرایی، نکات زیادی را در مورد سلیقه و روحیات شما به دیگران نشان می‌دهد؛ بنابراین در تزیین و طراحی داخلی آن باید به همه‌ جوانب توجه کنید. یکی از مواردی که به سالن پذیرایی زیبایی و روح خاصی می‌بخشد، پرده پذیرایی است. پرده‌ها انواع مختلفی دارند. قبل از انتخاب پرده باید نکات زیادی از جمله سبک دکوراسیون پذیرایی، وسایل و مبلمان موجود، نوع پنجره و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید. در ادامه انواع پرده پذیرایی مطابق با پذیرایی‌هایی با ویژگی‌های مختلف را با هم خواهیم دید.

 

نکاتی راجع به انتخاب پرده پذیرایی

مناسب بودن پرده برای پذیرایی خانه‌ی شما به برخی از عوامل بستگی دارد که باید حتما آن‌ها را در انتخاب پرده لحاظ کنید. در ادامه به برخی از این عوامل می‌پردازیم.

 

۱. جنس پرده

پارچه‌های مختلف در جنس‌های متفاوتی برای پرده وجود دارد. انتخاب جنس پارچه باید مطابق با اقلیم منطقه‌ای که زندگی می‌کنید باشید. برای مثال پارچه‌های نازک و حریر مانند برای مناطق گرم و پارچه‌های سنگین و کلفت برای مناطق سرد مناسب هستند. پارچه‌هایی با جنس‌های متنوع برای پرده وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

  • ابریشم

 پرده‌های ابریشمی برای پذیرایی‌های کلاسیک و سنتی مناسب هستند. این نوع پرده، حس رسمی بودن به فضای پذیرایی می‌بخشد، به خصوص اگر چین خورده و بلند باشد. اگر می‌خواهید فضای پذیرایی شما به بیرون دید نداشته باشد، این پرده‌ها مناسب نیستند، چرا که نازک بودن آن‌ها باعث می‌شود فضای پذیرایی از بیرون معلوم باشد. همین ویژگی باعث می‌شود نور از پرده عبور کردهو فضای پذیرایی شما را دلنشین و زیبا کند. 
 

پرده پذیرایی ابریشمی

  • پنبه

 یکی از رایج‌ترین پارچه‌ها برای پرده، پارچه‌ی پنبه‌ای است. این پارچه قابلیت این را دارد که به آسانی تمیز و شسته شود. با پارچه‌ی پنبه‌ای می‌توان هم پرده‌های رسمی و هم غیر رسمی را تولید کرد. پرده‌ی پنبه‌ای از دیگر جنس‌ها محکم‌تر می‌ایستد.
 

پرده پذیرایی پنبه‌ای
 

  • کتان

پرده‌های کتان اغلب سبک و نازک هستند. این نوع پرده‌ها بیشتر برای پذیرایی‌های غیر رسمی و کژوال به کار می‌روند. 


پرده پذیرایی کتان
 

  • مخمل

پرده‌های مخملی بسیار سنگین و مجلل هستند. این نوع پرده‌ها به ندرت در پذیرایی‌های غیر رسمی به کار می‌روند. 


پرده پذیرایی مخمل
 

  • حریر

 این گونه پرده‌ها برای موقعیتی که می‌خواهید پذیرایی نور کافی و زیبایی داشته باشد مناسب هستند اما فضای خصوصی پذیرایی را حفظ نمی‌کنند چرا که به بیرون دید دارند. 
 

پرده پذیرایی حریر
 


۲. رنگ و طرح پرده

پرده‌ پذیرایی بخش عمده‌ای از توجه بصری فضای پذیرایی را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین انتخاب مناسب طرح و رنگ آن امری بسیار مهم است و همانند انتخاب رنگ مبلمان، برای انتخاب رنگ و طرح پرده نیز باید وقت بگذارید. سعی کنید رنگ آن را با مبلمان موجود در پذیرایی و رنگ دیوارها هماهنگ کنید. 


۳. اندازه‌ی پرده

بهتر است عرض پرده همواره از دوبرابر عرض پنجره بیشتر باشد، حتی اگر بیشتر مواقع آن‌ها را باز نگه دارید. برای زیبایی هرچه بیشتر، طول آن‌ها نیز باید بلند باشد. چه روی زمین بکشد چه تا روی سطح کف بیاید. در هر صورت نباید کوتاه باشد. هنگامی که پرده‌ها کوتاه هستند ظاهر نازیبایی به پذیرایی می‌بخشند. بنابراین سعی کنید در طول آن‌ها حداکثر دست و دلبازی را به خرج دهید. 


۴. چین‌های پرده

پرده‌های پذیرایی عمدتا عرض زیادی دارند و چین می‌خورند. مدل این چین‌ها نیز در انتخاب نوع پرده تاثیر دارد. 

  • چین منگنه‌ای

این مدل چین حداقل به ۲/۵ برابر عرض پنجره، پارچه نیاز دارد. این مدل پرده هم در دکوراسیون مدرن و هم سنتی کاربرد دارد.
 

چین منگنه‌ای پرده پذیرایی

 

  • چین موج‌دار

برای این مدل چین، پرده‌های پنبه‌ای و حریر که صافتر می‌ایستند گزینه‌ی مناسبی هستند. بهتر است برای این مدل چین از پارچه‌های سنگین و گلدوزی شده استفاده نکنید. این نوع پرده بیشتر در پذیرایی‌های مدرن کاربرد دارد. 
 

چین موج‌دار پرده پذیرایی

 

  • چین فشرده

این مدل چین بیشتر برای پرده‌هایی است که زیاد باز و بسته نمی‌شوند. چرا که باز و بسته شدن زیاد این مدل پرده به پارچه‌ی آن آسیب می‌رساند. این مدل چین بیشتر برای پارچه‌های سبک استفاده می‌شود. از این پرده می‌توان در پذیرایی‌های غیر رسمی و کژوال استفاده کرد.

چین فشرده‌ی پرده پذیرایی
 

  • چین جام شکل

 این مدل چین پرده، برای پذیرایی‌های رسمی و سنتی بسیار ایده‌آل است. همچنین با پارچه‌های سنگین و ابریشمی نیز به خوبی اجرا می‌شود. 


چین جام شکل پرده پذیرایی
 

  • چین پانچ

در مدل چین پانچ، یک چین بسیار بزرگ است که با ایجاد حلقه‌هایی در پرده و عبور میل پرده از آن‌ها ایجاد می‌شود. 

چین حلقه‌ای پرده پذیرایی
 


انواع پرده برای پذیرایی‌های مختلف

۱. پرده پذیرایی دو رنگ با طرح هندسی

اگر پذیرایی شما کوچک است و یک رنگ خنثی غالب دارد، این نوع پرده مناسب است. استفاده از رنگ فضای پذیرایی در پرده، کمک می‌کند که پذیرایی شما بزرگتر به نظر برسد. الگوی شبکه‌ای و هندسی با رنگی دیگر نیز باعث می‌شود فضای پذیرایی از یکنواختی خارج شود بدون آن که آن را شلوغ و نا آرام کند. 
 

پرده پذیرایی دو رنگ با طرح هندسی

 

۲. پرده پذیرایی بلند شطرنجی

انتخاب پرده برای پذیرایی‌هایی که سقف بلندی دارند، کمی مشکل است. از آن جایی که پارچه‌ی زیادی لازم دارند، از پرده‌های ساده و تک رنگ نمی‌توان استفاده کرد، چرا که باعث کسالت فضا می‌شوند. همچنین پارچه‌های شلوغ و پر از طرح نیز برای این حجم از پارچه مناسب نیستند. یک پارچه‌ی شطرنجی ساده و بلند می‌تواند این مشکل را حل کند و گرما و زیبایی به پذیرایی شما ببخشد. طرح شطرنجی ارتفاع بصری فضای پذیرایی شما را نیز کاهش می‌دهد.
 

پرده پذیرایی بلند و شطرنجی

 

۳. پرده پذیرایی گلدار چاپی

طرح چاپی گل روی یک پرده‌ ساده، آن را زیباتر می‌کند. اگر چه اگر طرح کل پارچه را اشغال کند، آن را شلوغ می‌کند و ممکن است با فضای پذیرایی شما همخوانی نداشته باشد. بنابراین بهتر است طرح گل را در فواصل معینی روی پارچه پرده چاپ کنید.
 

پرده پذیرایی گلدار چاپی


۴. پرده پذیرایی مدرن رومانتیک

اگر وسایل و مبلمان پذیرایی شما نیز چوبی و قهوه‌ای تیره است، استفاده از پرده‌های نازک و چین خورده، روحیه‌ای کلاسیک و در عین حال رومانتیک به فضای پذیرایی شما می‌بخشد. پرده‌های روشن ابریشمی و سبک، ایده‌ی مناسبی برای این گونه پذیرایی‌ها به نظر می‌رسند.
 

پرده پذیرایی مدرن و رومانتیک


۵. پرده پذیرایی حریر بافت‌دار

این پرده برای پذیرایی‌های سنتی و به سبک روستیک (روستایی اروپایی) مناسب است. نازکی آن باعث می‌شود نور به پذیرایی راه پیدا کند و بافت پارچه کیفیت زیبایی در نور ایجاد می‌کند. 
 

پرده پذیرایی حریر بافت‌دار

 


۶. پرده پذیرایی گلدار کرکره‌ای

هنگامی که پذیرایی شما فقط یک پنجره داشته باشد یا پنجره‌های آن بلند و باریک باشند، این مدل پرده‌های کرکره‌ای به شما این امکان را می‌دهد که جسور باشید و طرح گلداری برای دکوراسیون پذیرایی خود انتخاب کنید. خطوط مرز دور گل‌های این پرده، تلفیقی از سبک مدرن و کلاسیک را فراهم می‌آورد. 
 

پرده پذیرایی گلدار کرکره‌ای


۷. پرده پذیرایی راه راه افقی 

اگر پذیرایی شما دارای یک دیوار عریض و تعداد زیادی پنجره‌ی کنار هم است، این پرده‌های راه راه دو رنگ ایده‌ی مناسبی خواهند بود. رنگ پرده را خنثی انتخاب کنید. مطمئن شوید که پرده را بالای دیوار نصب کنید تا از ارتفاع بصری فضای پذیرایی کاسته نشود. 
 

پرده پذیرایی راه راه افقی


۸. پرده پذیرایی دو رنگ زیگزاگی

طرح زیگزاگ همواره انتخاب محبوب و البته درستی برای دکوراسیون خانه است. این طرح در دکوراسیون به خصوص پرده پذیرایی پویایی ایجاد می‌کند و آن را تبدیل به یک طراحی منحصر به فرد خواهد کرد. رنگ‌های پرده را می‌توانید با مبلمان پذیرایی هماهنگ کنید. 
 

پرده پذیرایی دو رنگ زیگزاگی

 

۹. پرده پذیرایی رنگی روشن و جسورانه

انتخاب یک پرده‌ رنگی روشن می‌تواند فضای خنثای پذیرایی شما را از یکنواختی خارج کند. این پرده‌ها بیشتر برای پنجره‌های بلند و باریک مناسب هستند. 
 

پرده پذیرایی رنگی روشن و جسورانه

 

۱۰. پرده پذیرایی گلدار شاد

پرده‌های پذیرایی گلدار کلاسیک نظیر این پرده، هیچ وقت از مد نمی‌روند. این نوع پرده را می‌توان با مبلمان چوبی یا انواع طرح‌های موجود در فضا ست کرد.
 

پرده پذیرایی گلدار شاد


۱۱. پرده پذیرایی حریر با بافت پر

طراحی پر روی پرده‌ی حریر، حالتی رویایی به پرده می‌دهد و نور و عشق را به پذیرایی وارد می‌کند. رنگ این پر‌ها باید روشن و مات باشند تا حالت رویایی پرده حفظ شود.
 

پرده پذیرایی حریر با بافت پر


۱۲. پرده پذیرایی پاپیون شده

استفاده از چاپ سیاه و سفید بر روی پرده و وارد کردن یک رنگ شاد برای پاپیون‌ها، این پرده را به پرده‌ای مدرن تبدیل می‌کند. بهتر است از این پرده در پذیرایی‌هایی با رنگ خنثی استفاده شود که پرده بسیار چشمگیر باشد.
 

پرده پذیرایی پاپیون شده

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...