رفتن به مطلب

روش صحیح نگهداری از ماست در منزل و تشخیص ماست فاسد


SARDAR

ارسال های توصیه شده

بهترین روش نگهداری ماست برای مدت طولانی و حفظ طعم و کیفیت آن، قرار دادن آن در یخچال در دمای 5 تا 7 درجه سانتیگراد و در ظروف سفالی، شیشه‌ای یا پلاستیکی استاندارد است.
عکس ماست

سرویس خانه‌داری -هر چند ماست بسیار دیرتر از شیر فاسد می‌شود و می‌گویند تا سه هفته بعد از گذشت تاریخ انقضا نیز قابل مصرف است، ولی این در صورتی است که با نحوه صحیح نگهداری ماست و ظرف مناسب برای این کار آشنا باشید. در این مطلب نحوه نگهداری ماست، ظرف مناسب و نحوه تشخیص ماست فاسد را شرح می‌دهیم.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست؛ با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر به موضوع دلخواه خود برسید.

  • روش نگهداری ماست
  • بهترین ظرف نگهداری ماست
  • روش‌های تشخیص ماست فاسد

روش نگهداری ماست
برای نگهداری ماست چه ماست پاستوریزه و چه ماست خانگی و چکیده، لازم است آن را حتما داخل یخچال و در دمای ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. در این دما سرعت رشد کپک‌ها کاهش پیدا می‌کند و مدت بیشتری می‌توان ماست را نگهداری کرد. از نگهداری ماست در دمای اتاق و مقابل نور خورشید خودداری کنید.

بهترین ظرف نگهداری ماست
بهترین ظرف برای نگهداری ماست برای مدت طولانی و حفظ طعم و کیفیت آن، ظرف سفالی معروف به کوزه ماست است. ظروف سفالی خاصیت مکندگی بسیار بالایی دارند و به دلیل این خاصیت باعث جذب آب اضافی ماست شده و در نتیجه تولید ماست چکیده می‌شود. این ماست، دارای طعمی بسیار خوشمزه بوده و از کالری بسیار بالایی نیز برخوردار است.
نکته مهم: در انتخاب ظروف سفالی برای نگهداری ماست همواره از ظروف بی‌رنگ یا به رنگ زرد استفاده کنید، زیرا رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای که در ظروف سفالی به‌کار می‌رود حاوی سرب است.
همچنین نگهداری ماست در ظروف شیشه‌ای و ظروف پلاستیکی استاندارد و به رنگ روشن نیز بلامانع است.
 
نگهداری ماست در ظروف سفالی
روش‌های تشخیص ماست فاسد

۱- کپک زدن
یکی از مهمترین نشانه‌های ماست فاسد بروز نقطه‌های سبز و قهوه‌ای رنگ روی ماست است که نشانگر رشد کپک‌هاست. کپک‌ها در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بیشترین فعالیت را دارند؛ پس از نگهداری ماست در بیرون از یخچال خودداری کنید.
نکته: از مصرف ماست کپک زده خودداری کنید و توجه داشته باشید اگر ماستی کپک زده، باید همه آن را دور بزیرید، زیرا اگرچه ممکن است در برخی قسمت‌ها نقاط تغییر رنگ یافته را مشاهده نکنید ولی کپک‌ها در همه جای ظرف گسترش یافته‌اند.

۲- بوی شیر ترش
تغییر بو یکی از اولین نشانه‌های تشخیص فساد مواد غذایی است. در مورد ماست نیز اگر بوی نامطبوعی شبیه بوی شیر ترش را حس کردید، مطمئن شوید ماست شما فاسد شده است.

۳- تغییر مزه
ماست در اثر فاسد شدن مزه تلخی می‌گیرد. این امر ناشی از واکنش‌های شیمیایی و هیدورلیز پروتئین‌های ماست و تجزیه به اسید‌های آمینه تلخ‌مزه است. لذا از مصرف ماست تلخ پرهیز کنید، ولی اگر ماست شما فقط ترش شده فاسد نیست، اما ارزش غذایی قبل را هم ندارد.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...