رفتن به مطلب

لیوبا ماموت چهل هزار ساله


Raheleh

ارسال های توصیه شده

لیوبا ماموت چهل هزار ساله

امروز به سراغ یکی از قدیمی ترین موجودات زنده کره زمین می رویم که بقایای آن را در یکی از موزه های تاریخ طبیعی آمریکا نگهداری می کنند، مومیایی ماموت کوچکی که قدمتی چهل هزار ساله دارد و در هنگام مرگ تنها 30 تا 35 روز عمر داشته است. این ماموت کوچک را با نام لیوبا می شناسند و بهترین نمونه بر جای مانده در میان ماموت های پشمالو می باشد. پیش از لیوبا، مومیایی کوچک دیگری به نام دیما این عنوان را از آن خودش کرده بود.

لیوبا ماموت ماده ای است که در سال 2007 و توسط یکی از اهالی بومی و قبیله ای سیبری و در جزیره قطبی یامال در روسیه کشف شد. کاشف لیوبا فردی به نام یوری خودی بود که با کمک پسرانش این ماموت چهل هزار ساله را پیدا کرده بود. خودی با دیدن لیوبا، متوجه شده بود که با لاشه ماموتی طرف است و در نتیجه از دست زدن به این مومیایی خودداری کرده بود، چرا که اهالی این جزیره اعتقاد دارند لمس ماموت ها برای مردم بدبیاری دارد. او با یکی از دوستانش مشورت کرد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که مسئولین موزه محلی را خبردار کنند. پس از بازگشت مسئولین و یوری خودی به محل کشف ماموت، متوجه شدند که لاشه لیوبا در جای پیشین خود قرار ندارد و گمان کردند که حتما عده ای برای سوءاستفاده این ماموت با ارزش را به یغما بردند. البته پس از چندی کند و کاو، لیوبا را بیرون از یک مغازه محلی پیدا کردند و پس از آن معلوم شد مغازه دار، لیوبا را از یکی از خواهرزاده های «یوری خودی» خریده است. در این روند بدن مومیایی لیوبا قدری آسیب دید اما خوشبختانه بخش عمده بدن این ماموت کوچک سالم باقی مانده بود.

به خاطر کمک های شایان توجه یوری خودی، نام ماموت کوچک را لیوبا نهادند که نام همسر یوری بود.

امروزه این ماموت با ارزش در موزه تاریخ طبیعی فیلد در شهر واشنگتن نگهداری می شود.

قدمت: 41,800 سال پیش

محل کشف: حاشیه رودخانه یوریبی، جزیره قطبی یامال در روسیه

کاشف: یوری خودی

محل نگهداری: موزه تاریخ طبیعی فیلد، شیکاگو

 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...