رفتن به مطلب

بیماری همانژیوم توت فرنگی در نوزادان چیست؟


azmwork

ارسال های توصیه شده

همانژیوم نوعی تومور خوش خیم (غیر سرطانی) در نوزادان است. این خوشه غیر طبیعی رگهای خونی کوچک ، به طور معمول در طی یک تا سه هفته پس از تولد روی پوست یا در زیر پوست ظاهر می شود.

غالباً ، این بیماری هیچ علائمی ندارد یا فقط یک علامت ضعیف در پوست در هنگام تولد وجود دارد که رنگ پوست روشن تر می شود و در طول 2-4 ماه اول زندگی (مرحله تکثیر) کودک افزایش یابد.

سپس ناحیه از نظر اندازه و رنگ تثبیت می شود و سپس شروع به کمرنگ شدن و جمع شدن می کند (مرحله انحلال). اکثر همانژیوم ها تا 3 الی 5 سالگی از بین می روند. برخی ممکن است باعث ایجاد نقاط باقیمانده از پوست اضافی یا رگهای خونی کوچک به نام تلانژکتازی شود.

بیشتر همانژیوم های نوزادی هیچ عارضه ای ندارند و بدون درمان از بین می روند. بین 4 تا 10 درصد از نوزادان قفقازی حداقل با یک همانژیوم متولد می شوند و سه تا پنج برابر بیشتر در زنان (به خصوص آنهایی که پوست روشن دارند) شایع تر از مردان است.

spacer.png

نوزادان نارس به احتمال زیاد به همانژیوم مبتلا می شوند و این موارد بیشتر در نوزادان قفقازی نسبت به نوزادان آسیایی دیده می شود و در آفریقایی-آمریکایی نادر است.

همانژیوم خارجی به شکل یک لک قرمز نزدیک به سطح پوست دیده می‌شود. برخی آن را «همانژیوم توت فرنگی» یا خال توت فرنگی می‌نامند چون به رنگ قرمز روشن است.

بیشتر موارد همانژیوم نوزادی درمان نمی‌شوند چون خود به خود از بین می‌روند. اگر همانژیوم درمان نشود و به خودی خود از بین برود، ظاهر پوست بهتر خواهد بود.

انواع مختلف همانژیوم با علل مختلفی همراه است ، اگرچه دقیقاً دلیل ایجاد همانژیوم به خوبی مشخص نیست. به عنوان مثال ، همانژیومای نوزادان به دلیل ایجاد مشکل در شکل گیری سیستم عروقی است که در طی رشد جنین رخ می دهد ، اما در بسیاری از موارد ، واقعه ای که باعث مشکل شده است قابل شناسایی نیست.

منبع: آنچه که باید درباره بیماری همانژیوم نوزادی بدانید

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...