رفتن به مطلب

آیا "سی‌‌تی‌‌اسکن" برای بیماران کرونایی خطرناک است ؟


Maryam

ارسال های توصیه شده

آیا "سی‌‌تی‌‌اسکن" برای بیماران کرونایی خطرناک است ؟

 
آیا "سی‌‌تی‌‌اسکن" برای بیماران کرونایی خطرناک است؟!

دبیرسی‌‌وششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران با بیان ایتنکه سی‌تی‌اسکن و رادیوگرافی قفسه سینه روش غربالگری نیستند، به این پرسش پاسخ داد که آیا "سی‌‌تی‌‌اسکن" برای بیماران کرونایی خطرناک است؟!

دکتر مسعود پزشکی راد، دبیر سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران ظهر امروز در نشست خبری این کنگره در پاسخ به این سؤال که آیا اشعه تصویربرداری‌های پزشکی در تشخیص بیماری کرونا مضر هستند یا خیر اظهار کرد: هر روش تصویربرداری باید در جایگاه صحیح خود استفاده شود.

وی ادامه داد: تقاضای القایی در انجام تصویربرداری‌های پزشکی، هزینه‌های مالی برای بیماران و کشور در پی دارد، رادیوگرافی قفسه صدری و سی‌تی‌اسکن، دارای اشعه یونیزان هستند که خطراتی برای سلامت فرد و درنتیجه جامعه دارد؛ علیرغم این‌که این دو روش تشخیصی، جایگاه ویژه‌ای در تشخیص بیماری کرونا دارند اما قرار نیست بر مبنای احساس نیاز و ترسی که در افراد از کرونا ایجاد شده است برای همه‌ بیماران از این روش‌های تشخیصی استفاده شود.

دبیر سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران تصریح کرد: سی‌تی‌اسکن و رادیوگرافی قفسه سینه روش غربالگری نیستند و پزشک معالج، بر اساس علائم بیمار و در برخی از مراحل بیماری، تصویربرداری از قفسه صدری را درخواست می‌کند.

پزشکی‌راد خاطرنشان کرد: در قدم اول، رادیوگرافی قفسه سینه یا ریه قابل درخواست است زیرا رادیوگرافی میزان اشعه پایین‌تری دارد، اگر نیاز به دقت بیشتری باشد یا پزشک بخواهد عوارض یا شدت درگیری ریوی بیمار را ارزیابی کند، از سی‌تی‌اسکن استفاده می‌کند. سی‌تی‌اسکن، حدود 50 تا 100 برابر رادیوگرافی، به بیمار اشعه وارد می‌کند و هزینه بالاتری دارد ولی به هرحال، ارزش تشخیصی بالاتری دارد؛ اما این روش تشخیصی باید زمانی به کار گرفته شود که از آن به‌جا استفاده شود بنابراین تصویربرداری برای بیماری کرونا، روش غربالگری نیست و تشخیصی است و مردم به دلیل ترس، نباید از پزشک درخواست انجام تصویربرداری داشته باشند و این روش تشخیصی باید بر اساس صلاحدید پزشک معالج انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار تسنیم که آیا در کشور ما تصویربرداری پزشکی بیش از حد نیاز انجام می‌‌شود، تصریح کرد: نمی‌‌توان در این باره اظهار نظر قطعی کرد اما می‌‌توان این را گفت که به علت نبود یک سیستم ارجاع مناسب، ممکن است تصویربرداری‌‌ها مکرر برای بیماران انجام شود؛ تا زمانی که سیستم ارجاع مناسبی نباشد تا بیمار به پزشک خانواده و سپس به مراکز دیگر مراجعه کند، نمی‌‌توان آمار دقیقی ارائه کرد. برای این‌‌که دریابیم میزان تجویز و توصیه به تصویربرداری‌‌های پزشکی بیشتر از کشورهای دیگر است یا خیر، نیاز به اصلاح سیستم ارائه خدمات پزشکی و استقرار نظام ارجاع داریم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت، گفت: متأسفانه تعدادی از همکاران رادیولوژیست را به دلیل ابتلا به بیماری کرونا از دست داده‌‌ایم؛ کنگره انجمن رادیولوژی سالانه به صورت حضوری برگزار می‌‌شد اما به دلیل کرونا، امسال از 13 تا 16 آبان‌‌ماه این کنگره به صورت مجازی برگزار خواهد شد؛ تصویربرداری در بیماری کرونا از محورهای اصلی این کنگره است و تصویربرداری زنان و زایمان، اطفال، رادیولوژی مغز و اعصاب و... از سایر محورهای مورد بحث در این کنگره خواهد بود. بالغ بر 70 سخنرانی توسط سخنرانان داخلی و خارجی برای متخصصین تصویربرداری ارائه خواهد شد؛ بیش از 90 مقاله علمی مورد داوری قرار گرفته است که نتایج این مقالات جدید در اختیار همکاران قرار گرفته است.

تأثیر تحریم‌‌ها بر مراکز تصویربرداری پزشکی

دکتر حسن هاشمی، دبیر بورد رادیولوژی و مدیرگروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی درباره تجهیزات و امکانات مراکز تصویربرداری نیز در این نشست گفت: اکثر هزینه‌‌های دستگاه‌‌های رادیولوژی به ارز وابسته است؛ بسیاری از مراکز برای ادامه کار با سختی‌‌هایی روبرو شده‌‌اند و حتی بخشی از مراکز دانشگاهی و دولتی نیز به بخش خصوصی واگذار شده‌‌اند و رادیولوژی به تکنولوژی وابسته است و اگر دستگاه‌‌های تصویربرداری مشکلی پیدا کنند، تأمین و تهیه آن‌‌ها هزینه‌‌های سرباری بسیاری خواهد داشت و بروز مشکل و خرابی در یک دستگاه، باعث افزایش شدید هزینه‌‌ها و درنتیجه تعطیلی برخی مراکز تصویربرداری شده است.

وی با ارائه مثالی افزود: هر کپسول گاز هلیوم که برای دستگاه MRI نیاز است پنج سال پیش 5 میلیون قیمت داشت ولی امروزه این قیمت به 105 میلیون تومان رسیده است.

دکتر محمدعلی کریمی، عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران نیز در این نشست درباره هزینه‌‌ها و تعرفه‌‌های مراکز تصویربرداری پزشکی گفت: تتخصص رادیولوژی بیشترین وابستگی را به تجهیزات پزشکی دارد که دستگاه‌‌ها و تجهیزات پزشکی نیز بیشترین وابستگی را به ارز دارند، دستگاه‌‌های رادیولوژی، سی‌‌تی‌‌اسکن، MRI و ... با ارز آزاد تهیه می‌‌شوند که نرخ این ارز به طور سرسام‌‌آوری بالا رفته است اما این افزایش، در سیاستگذاری‌‌های تعیین تعرفه درنظرگرفته نشده است.

وی افزود: این امر باعث شده هزینه خرید و نگهداری تجهیزات پزشکی و اقلام مصرفی روزمره مراکز تصویربرداری افزایش یابد و تعدادی از این مراکز رو به ورشکستگی و حتی تعطیلی بروند. انتظار داریم دولت با افزایش پوشش بیمه‌‌ای، بدون این‌‌که به مردم فشار مالی مضاعفی وارد شود، این هزینه‌‌ها را جبران کند تا کیفیت خدمات تصویربرداری برای مردم افت پیدا نکند و مراکز تصویربرداری، توان تأمین و تعمیر تجهیزات را پیدا کنند. با شعار دادن، نمی‌‌توان مراکز تصویربرداری را سرپا نگه داشت.

وی افزایش نظارت و پوشش بیمه‌‌ای را راهکار جلوگیری از تقاضای القایی و جلوگیری از افزایش هزینه‌‌های درمانی مردم دانست.

دکتر حسین قناعتی، رئیس مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی نیز در این نشست با بیان این‌‌که رادیولوژی در ایران علی‌‌رغم تحریم‌‌ها رشدعلمی بسیار خوبی داشته است؛ تصریح کرد: با استفاده از این تخصص می‌‌توان بدون جراحی، مشکلاتی نظیر فیبروم رحمی، مشکلات تیروئیدی و برخی سرطان‌‌ها را درمان کرد؛ در بحران کووید19 باید از ابزارهایی که داریم استفاده بهینه کنیم؛ نباید همه افرادی که دچار کرونا می‌‌شوند تحت سی‌‌تی‌‌اسکن قرار بگیرند و سی‌‌تی‌‌اسکن و تست، روش‌‌هایی تشخیصی هستند که باید توسط متخصص مربوطه تجویز شوند و کمکی برای کنترل اپیدمی کنند در غیر این صورت مؤثر نخواهند بود. به نظر من در این زمینه برنامه‌‌ریزی برای منابع و واردات و استفاده از  تجهیزات تصویربرداری به خوبی صورت نمی‌‌گیرد.

وی افزود: اشعه‌‌هایی که در تصویربرداری استفاده می‌‌شود می‌‌تواند تغییرات ژنی ایجاد کند و ترجیح در رادیولوژی بر این است که تا حد امکان افراد در معرض اشعه قرار نگیرند اما در صورتی که پزشک تصویربرداری تجویز کند انجام دادن آن مشکلی ایجاد نمی‌‌کند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...