رفتن به مطلب

خواص کنجد برای پوست


bmtips

ارسال های توصیه شده

روغن کنجد از دانه‌های گیاه کنجد گلدار، با نام علمی Sesamum indicum گرفته می‌شود. خاستگاه این گیاه شرق آفریقا و هندوستان است، اما در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان کشت می‌شود. روغن کنجد به دلیل داشتن طعم دلچسب و دلپذیر و مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع (اسیدهای چربی که در دمای اتاق به شکل مایع هستند و در ساختار خود یک یا چند پیوند دوگانه دارند)، یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها برای پخت و پز است.

فواید مصرف روغن کنجد برای پوست

اما آیا این روغن در بیرون از آشپزخانه هم فایده‌ای دارد؟ آیا برای پوست مفید است؟ برای اینکه با خواص این روغن و فواید آن برای پوست بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

فواید مصرف روغن کنجد برای پوست چیست؟

  • خاصیت آنتی اکسیدانی

روغن کنجد محافظت موثری در برابر زیان‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد یا مولکول های ناپایدار دارد. این مضرات می‌توانند به ساختار سلولی پوست شما آسیب برسانند.

  • خاصیت ضد میکروبی

روغن کنجد می‌تواند میکروارگانیسمهای مضر را از بین برده یا رشد آنها را متوقف کند.

  • خاصیت ضد التهابی

روغن کنجد می‌تواند سبب کاهش التهاب و تورم پوستی شود.

درجه کومدون‌زایی این روغن نسبتا پایین است. یک بانک اطلاعاتی غیر رسمی، روغن‌ها و کره‌های مختلف را با توجه به خاصیت انسداد منافذ آنها بین اعداد صفر تا پنج، رتبه بندی می‌کند. براین اساس، رتبه صفر بدان معنا است که روغن موردنظر منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، در حالی که رتبه پنج به معنای مسدودکننده بودن آن است.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۱۹۸۹ در نشریه جامعه‌ی شیمی‌دانان زیبایی منتشر شد، روغن کنجد تصفیه شده دارای رتبه کمدوژن ۱ و روغن کنجد تصفیه نشده دارای رتبه کمدوژن ۳ است. بنابراین روغن‌های غیر کومدون‌زا، مانند روغن کنجد، گزینه مناسبی برای بیشتر پوست‌ها هستند.

از آن جایی که روغن‌های غیر کومدون‌زا منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند، به نظر می‌رسد روغن کنجد برای پوست‌های مستعد آکنه، گزینه بسیار مناسبی باشد. همچنین ممکن است خواص ضد التهابی روغن کنجد، به فواید آن بر اثرات ضد آکنه بیفزاید، البته در حال حاضر این مساله از نظر علمی کاملا اثبات نشده است.

با وجود اینکه تحقیقات اندکی درباره این روغن (به ویژه با توجه به فواید آن برای مراقبت از پوست) انجام شده، یافته‌های خوبی درباره خواص آنتی اکسیدان، ضد‌ میکروبی و ضد التهابی آن موجود است.

یافته‌های خواص آنتی اکسیدان، ضد میکروبی و ضد التهابی روغن کنجد

  • مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ بر روی حیوانات انجام شد، نشان داد که استفاده موضعی از این روغن، ممکن است موجب کاهش استرس اکسیداتیو ۲ و آسیب رسیدن به سلول‌ها یا بافت‌های بدن شود. (فرایند اکسیداسیون هنگامی صورت می‌گیرد که بدن‌ ما اکسیژن را می‌سوزاند یا فرآوری می‌کند و سلول‌ها این اکسیژن را که از طریق تنفس وارد بدن شده، به انرژی تبدیل می‌کنند.این فرایند هم‌چنین باعث تولید رادیکال‌های آزاد نیز می‌شود فرآیندی که با مولکول‌های موجود در سلول‌ها واکنش نشان داده و این واکنش به آسیب دیدن از طریق ایجاد استرس در سلول‌های اطراف، میتوکندری، و ژن‌ها منجر می‌شود.)
  • همچنین مطالعات اخیر دانشمندان روی حیوانات، نشان داده که استفاده موضعی از روغن کنجد، در بهبود زخم‌های ناشی از سوختگی درجه دو مفید است.
  • نتیجه یک بررسی نشان داده که ماساژ دادن این روغن روی پوست، نقش چشمگیری در کاهش درد ناشی از ترومای اندام‌ها در بیماران اورژانسی دارد.
  • برخی شواهد نیز حاکی از آن است که روغن کنجد می‌تواند باعث فیلتر کردن اشعه‌های فرابنفش خورشید (UV) توسط پوست شود که البته میزان آن نسبت به محصولاتی که برای این منظور طراحی شده‌اند، کمتر است.

روغن کنجد حاوی چه مواد مغذی می‌باشد؟

روغن کنجد حاوی ویتامین E است که می‌تواند به محافظت از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی، مانند اشعه فرابنفش نور خورشید، آلودگی هوا و سموم، کمک کند.

این روغن حاوی ترکیبات فنلی متعددی است که به آن خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی بخشیده است. این ترکیبات عبارتند از

  • توکوفرول۳
  • پینورزینول۴
  • سزامین ۵
  • سزامولین۶
  • سزامینول ۷
  • سزامول ۸

این روغن همچنین حاوی چندین اسید چرب ضروری است. این اسیدها مرطوب کننده‌های موثری هستند که می‌توانند به انعطاف پذیری، نرمی و آبرسانی پوست شما کمک کنند.

  • اسید اولئیک۹
  • اسید پالمیتیک۱۰
  • اسید استئاریک۱۱
  • اسید لینولئیک۱۲

آیا استفاده از روغن کنجد برای پوست بی‌خطر است؟

استفاده از روغن کنجد برای بیشتر افراد بی خطر است. با توجه به اینکه هر ماده‌ای می‌تواند سبب بروز واکنش حساسیتی (به ویژه در افرادی که پوست حساسی دارند) شود، بهتر است پیش از استفاده، آن را روی پوست خود امتحان کنید.

روغن کنجد می‌تواند میکروارگانیسمهای مضر را از بین برده یا رشد آنها را متوقف کند.

برای انجام آزمایش حساسیتی پوست (پچ تست)، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • بخش بالایی داخل بازو (نزدیک آرنج) خود را شسته و خشک کنید.
  • مقدار کمی روغن کنجد را با استفاده از یک تکه پنبه تمیز روی آن مالش دهید.
  • به مدت ۲۴ساعت، روی آن را با یک پد گاز بپوشانید.
  • چنانچه احساس سوزن سوزن شدن یا خارش کردید، پد را برداشته و پوست‌تان را بشویید و دیگر از روغن کنجد به این منظور استفاده نکنید.
  • اگر احساس سوزش نداشتید و پوست‌تان حساسیت نشان نداد، اجازه دهید پد گاز ۲۴ ساعت روی پوست‌تان باقی بماند و سپس آن را بردارید.
  • چنانچه بعد از ۲۴ ساعت، پوست‌تان واکنشی (قرمزی و سوزشی) نشان ندهد، احتمالا به روغن کنجد حساسیت ندارید و می‌توانید به راحتی و به مقدار زیاد آن را روی پوست خود استفاده کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که به دانه کنجد حساسیت دارید، نباید از روغن آن نیز استفاده کنید.

نحوه مصرف

روغن کنجد، جزو روغن‌های ضروری نبوده و نیازی نیست پیش از مصرف، آن را رقیق کنید. سعی کنید روغن کنجد خالصی پیدا کنید از سایر ترکیبات و مواد شیمیایی عاری باشد. بروشور محصول را مطالعه کنید تا دریابید که آیا روغن خالص است یا اینکه دارای مواد افزودنی است. می‌توانید روغن کنجد را به مقدار زیاد، برای ماساژ دادن یا مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنید.

اگر علاوه بر استفاده از سرم ضد آکنه از روغن کنجد برای از بین بردن آکنه یا جای آن استفاده می‌کنید، کافی است آن را با یک تکه پنبه روی ناحیه مورد نظر مالش دهید و بگذارید یک شب کامل روی محل باقی بماند. در صورتی که قصد لایه‌برداری از پوست خود را دارید (تا سلول ها و لایه‌های مرده از بین بروند) این کار به جذب بهتر روغن به داخل پوست کمک می‌کند.

موارد دیگر کاربرد روغن کنجد

علاوه بر فواید روغن کنجد برای پوست، این روغن کاربردهای دیگری نیز دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پخت و پز

طعم دلپذیر روغن کنجد، آن را به گزینه‌ای عالی برای استفاده در غذاهایی که با روغن داغ به مقدار بسیار کم و برای مدت کوتاه در ماهیتابه های چینی تفت داده می شوند و نیز به عنوان چاشنی سالاد تبدیل کرده است.

تحقیقات نشان می دهند این روغن می‌تواند علاوه بر کاهش فشار خون، به کاهش کلسترول و التهاب در بدن نیز کمک کند. همچنین طی مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ بر روی نمونه‌های حیوانی صورت گرفت، مشخص شد که این روغن خواص زیادی در پیشگیری از بیماری‌های سخت (خصوصا سرطان) دارد.

  • دهان شویه

خواص ضد باکتری روغن کنجد، آن را به یک دهان‌شویه موثر تبدیل کرده است. استفاده از این روغن به عنوان دهان‌شویه، یک روش آیورودا۱۳ است که به “روغن کِشی” معروف است. در این روش، روغن را بدون بلعیدن یا غرغره کردن، در دهان می‌گردانید و سپس آن را خارج می‌کنید.

  • رفع یبوست

شواهد حاکی از آن است که روغن کنجد رقیق شده ممکن است به درمان یبوست خفیف نیز کمک کند. برای این منظور ، یک یا دو قاشق غذاخوری روغن کنجد را با آب مخلوط کنید و روزی دو بار بنوشید.

  • تغذیه مو و پوست سر

مواد مغذی و خواصی که باعث شده‌اند روغن کنجد برای پوست شما مفید باشد، روی موهای شما نیز تاثیر می‌گذارند. مقداری روغن کنجد را روی پوست کف سر و موهای خود ماساژ دهید. در صورت خشک بودن، این کار را روی نوک موها (انتهای ساقه‌ی مو) بیشتر تکرار کنید. روغن باید حداقل یک ساعت روی مو یا پوست سرتان بماند و سپس آن را بشویید.

روغن کنجد با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی خود به چند روش به پوست شما کمک می‌کند.

کلام آخر

روغن کنجد با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی خود به چند روش به پوست شما کمک می‌کند. این امر به ویژه برای پوست‌های مستعد آکنه و جای جوش موثرتر است.

این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی، فواید بسیاری برای سلامتی دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش فشار خون و کلسترول اشاره کرد.

اگر می‌خواهید از روغن کنجد برای پوست خود استفاده کنید، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست (برای اطمینان از اینکه آیا گزینه مناسبی برای نوع پوست شما هست یا خیر) مشورت کنید.

شما در استفاده از روغن کنجد چه تجربیاتی داشته‌اید؟ آیا این روغن با پوست شما سازگار است؟ نظرات‌تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

برند هرنگ یک برند تولید کننده انواع محصولات کنجدی مانند روغن کنجد، ارده، حلوا و... که این برند هرنگ طلایی محصولات خود را بصورت عمده و خورده در چند شعبه در جنوب کشور و بصورت آنلاین بفروش میرساند 

 

https://herang.co/

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...