رفتن به مطلب

10 فیلم ترسناک روانشناختی مدرن سینما که باید دید! + تصاویر


Maryam

ارسال های توصیه شده

10 فیلم ترسناک روانشناختی مدرن سینما که باید دید! + تصاویر

ژانر ترسناک روانشناختی یا روانشناسانه سال هاست که در سینما وجود دارد، ژانری که با ترس های ناخودآگاه انسان و انتظارات از ژانر وحشت بازی می کند، به عنوان گزینه های جایگزین برای شخصیت های ترسناک، ارواح و خونریزی در برابر دوربین. در طی سال های اخیر رشد قابل توجهی در سینما در زمینه فیلم های ترسناک روانشناختی دیده شده است و کارگردانانی مانند جوردن پیل و کمپانی هایی مانند A24 پیشقراولان داستان های جدید شکنجه دهنده مغز بوده اند که هر یک از دیگری ترسناک تر هستند. این فیلم ها حاوی جامپ اسکرهای متعدد هستند در حالی که اشارتی به معضلات اجتماعی و اتفاقات روز دارند یا تنها در مورد گروهی از انسان ها هستند که در یک مرکز درمان بیماران روانی گرفتار شده اند هر چند احتمالات این ژانر نامحدود است.

به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم برتر ژانر ترسناک روانشناختی در سینمای مدرن آشنا کنیم که باید در فهرست تماشای هر طرفدار ژانر وحشت باشد.

۱۰- Get Out

۱۰- Get Out

 

فیلم ترسناک Get Out در سال ۲۰۱۷ منتشر شد در حالی که جوردن پیل اولین کارگردانی خود را تجربه می کرد. این فیلم یک فیلم ترسناک روانشناختی آمریکایی است که در آن دانیل کالویا نقش کریس را بازی می کند، یک مرد سیاهپوست معمولی که هنگام دیدار با والدین نامزد سفیدپوستش با چیزهایی مواجه می شود که اصلاً انتظارش را نداشته است. پیل در این فیلم به حال و هوایی که در طول تاریخ و عصر مدرن به وضوح دیده می شود پرداخته و همزمان لحظاتی ترسناک و پرتنش را برای مخاطب خلق می کند. بدون اینکه بیش از این داستان فیلم را برای طرفداران این اثر پیل اسپویل کنیم، باید بگوییم که در Get Out شاهد روایت تلخ و طعنه آمیز کارگردان از نژادپرستی مفرط و سوء استفاده از اقلیت های نژادی هستیم، موضوعی که همگی ما در اطرافمان شاهد آن بوده ایم.

 

داستان فیلم در فضایی کاملاً معمولی و ملموس رخ می دهد که همین موضوع تماشای فیلم را دشوارتر می سازد. در وبسایت راتن تومیتوز برای این فیلم امتیاز ۹۸ درصد از سوی منتقدان منظور شده است و برای توصیف جذابیت و موفقیت فیلم تنها باید گفت که Get Out جایگاه پیل را برای روایت ایده های هوشمندانه تر و بزرگ تر تثبیت کرد در حالی که سال آینده باید پروژه جدید او با عنوان Candyman باشیم.

۹- American Psycho

۹- American Psycho

 

فیلم American Psycho  یکی از مشهورترین فیلم های ترسناک روانشناختی تاریخ سینماست. این کمدی سیاه در سال ۲۰۰۰ بر اساس رمانی از برنت ایستون الیس که در سال ۱۹۹۱ نوشته شده بود ساخته شد. داستان از دید یک قاتل سریالی به نام پاتریک بیتمن با بازی کریستین بیل روایت می شود که بسیار دقیق برنامه روزانه خود را از قبل طرح ریزی می کند و در این مسیر قتل هایی روانی و بسیار پرجزییات را انجام می دهد، در حالی که در میان دوستان و همکارانش در پوشش یک جوان شیک پوش و خوش مشرب پنهان شده است.

 

هدف بیتمن این است که بدون شناسایی شدن قتل هایش را انجام داده و بدین ترتیب سقوط روان خود و جامعه فاسد اطرافش را به تصویر می کشد. مخاطب این فیلم شاهد جنایات خونینی است که با آرامش و خونسردی تمام انجام می شود و قاتل در آخر از موفقیت خود به شدت خوشحال می شود. این فیلم به اندازه دیگر فیلم های معمول این ژانر دارای جامپ اسکر و فضای تاریک نیست اما به خاطر شخصیت پردازی شیطانی شخصیت اصلی داستان که رفته رفته سلامت روانی و ارتباط خود با واقعیت را از دست می دهد، توجه مخاطب را جلب می نماید.

۸- Hereditary 

۸- Hereditary

 

فیلم Hereditary فیلمی در ژانر وحشت است که اولین تجربه آری آستر بوده و توسط کمپانی A24 تولید شد. وقتی یک مادربزرگ یک خانواده داغدار می میرد، دخترش شروع به کشف میراث ترسناک او که به جای مانده می کند و بدین ترتیب راز هویت واقعی مادرش را فاش می نماید. از بسیاری از جهات روایت فیلم همانند یک فیلم ترسناک معمول آغاز می شود اما با پیشرفت داستان، تنش ها بیشتر و بیشتر می شوند در حالی که خانواده با روح هایی که در درونشان لانه می گزینند درگیر شده و کشمکش های درونی شان شکل می گیرند. در کنار بینندگان، شخصیت های اصلی فیلم نیز با واقعیات و پیچش هایی تکان دهنده روبرو می شوند که با لانگ شات های ترسناک و لحظات سکوت، بیش از پیش مخاطب را دچار وحشت و تشکیک در مورد اینکه در صحنه بعدی چه چیزی در انتظار اوست خواهند کرد. یک چیز را با اطمینان در مورد این فیلم باید گفت و آن اینکه بعد از تماشای آن هیچ وقت سرتان را از شیشه ماشین بیرون نخواهید برد.

۷- The Shining

۷- The Shining

 

در شباهتی بسیار آشکار با American Psycho، فیلم The Shining که در سال ۱۹۸۰ و بر اساس رمانی از استفن کینگ توسط استنلی کوبریک ساخته شد در مورد وضعیت روانی مردی است که رفته رفته عقلانیت از قبل به چالش کشیده اش را از دست می دهد. به طور خلاصه، فیلم داستان جک تورنس با بازی جک نیکلسون را روایت می کند که همراه با همسر و پسرش به یک هتل دورافتاده نقل مکان می کند تا در آنجا نقش سرایدار را بر عهده گیرد. بعد از هشدارهای پرسنل در هنگام ترک هتل، خانواده تورنس در ساختمان تنها می مانند و جک رفته رفته تحت کنترل چیزی قرار می گیرد که به باور او مربوط به روح شروری است که او را به تسخیر خود درآورده. همزمان پسر او به خاطر قدرت هایی که دارد اخطارهایی را در مورد زمان حاضر و آینده مشاهده می کند. این فیلم یک چرخ و فلک واقعی از وحشت است اما فیلمی کلاسیک برای طرفداران ژانر و کتاب های کینگ. اگر چه The Shining فیلمی طولانی است و جامپ اسکر زیادی در آن نخواهید دید اما روایت داستان به شکلی هولناک با ذهن مخاطب بازی می کند، در حالی که او مسیر طی شده توسط شخصیت جک را تجربه می کند.

۶- The Killing Of A Sacred Deer

۶- The Killing Of A Sacred Deer

 

با بازی نیکول کیدمن، کالین فارل و بری کیوگان، فیلم The Killing Of A Sacred Deer یک فیلم ترسناک روانشناختی ساخته سال ۲۰۱۷ بر اساس یک نمایشنامه باستانی یونانی است. این فیلم نیز توسط استودیو A24 ساخته شده به همین دلیل باید برای ترکیب سردرگمی و ابهام ترسناک در سراسر داستان آماده باشید. به طور خلاصه، داستان فیلم در مورد جراحی به نام دکتر استیون مورفی است که زندگی بسیار خوبی با خانواده خود دارد تا اینکه با یک نوجوان یتیم به نام مارتین آشنا شده و سعی می کند او را زیر بال و پر بگیرد. بعد از اینکه مشخص می شود مارتین با یکی از جراحی های ناموفق استیون مرتبط است، پسرک به او دو انتخاب می دهد: یکی اینکه بماند و مرگ خانواده اش در اثر یک بیماری مرموز را ببیند یا برای نجات بقیه، یکی از آن ها را قربانی کند. این فیلم برخلاف دیگر فیلم های اخیر استودیو A24 مانند Hereditary و Midsommar کمتر مورد توجه قرار گرفت اما به همان اندازه دیدنی است. با این وجود تماشای این فیلم کمی دشوار است به ویژه در سکانس های نیمه دوم فیلم که داستان پرتنش تر و خشن تر می شود.

۵- Session 9

۵- Session 9

 

Session 9 یک فیلم ترسناک روانشناختی در سال ۲۰۰۱ است که داستان تیم نظافتی را روایت می کند که کار بعدی آن ها تمیز کردن یک بیمارستان روانی متروکه و کشف گذشته ترسناکی است که در این مکان جای دارد. روایت فیلم با نوارهای ویدیویی جلسات مصاحبه بیماران پیشین بیمارستان همراه شده و از این طریق روش های درمانی جدید روانشناسان در این مرکز که روی آن ها صورت گرفته و همچنین چیزی که در انتظار تیم نظافتی است فاش می شود. به طور کلی، نه مصاحبه ضبط شده وجود دارد که در اوج فیلم به پایان می رسند در حالی که شخصیت های داستان سعی دارند از وحشتی که در سرهایشان لانه کرده فرار کنند هر چند دیگر خیلی دیر شده و ذهن بیماران شروع به کنترل ذهن آنان می کنند. برای یک فیلم ترسناک روانشناختی، Session 9 به خوبی کار خود را انجام داده و باعث می شود که مخاطب رازهای درون روایت را کشف کند در حالی که به شکل باورنکردنی ترس را برای دیدن ادامه داستان تجربه می کند.

۴- The Lighthouse

۴- The Lighthouse

 

فیلم The Lighthouse یکی دیگر از تولیدات اخیر استودیو A24 است که سال گذشته منتشر شد و رابرت پتینسون و ویلم دفو نقش های اصلی آن را بر عهده دارند. اگر بتوانید دیگر فیلم های این استودیو را تماشا کنید از پس تماشای این یکی نیز برخواهید آمد زیرا فیلمی است که به شدت به کار کشیدن از مغز نیاز دارد. داستان ساده شده فیلم در مورد دو کارگر یک فانوس دریایی در قرن نوزدهم انگلیس است که در طول ماه های طولانی ماموریتشان در درون فانوس دریایی زندگی کرده و سعی دارند سلامت عقلی و ذهنی شان را حفظ کنند.

 

این فیلم به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده که سبک فیلم های ترسناک کلاسیک را بازسازی می کند، با برداشت های طولانی که لحظات ناخوشایند و ترسناکی را در سراسر فیلم ایجاد می کند. اگر چه دفو و پتینسون تنها بازیگران فیلم هستند و در طول فیلم تجربه های هولناکی دارند اما در پشت صحنه نیز گفته می شود این دو بازیگر سعی کرده اند تا حد ممکن ارتباط خود را با دنیای واقعی قطع کرده و دست به روش های متد اکتینگ دیوانه واری برای فرو رفتن در شخصیت های خود داشته اند، ترفندهایی مانند ریختن سنگ در کفش و چرخیدن برای خلق حالت سرگیجه و توهم در هر برداشت.

۳- Ghost Stories

۳- Ghost Stories

 

Ghost Stories فیلمی است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و بازیگرانی مانند اندی نایمن و مارتین فریمن در آن بازی می کردند. روایت این فیلم ترسناک داستان استادی شکاک به نام فیلیپ گودمن است که ماموریت دارد یک پرونده ماوراء الطبیعه را حل کند اما در انجام این کار موفق نمی شود. هنگام تماشای این فیلم برای جامپ اسکر و ترس های شدید آماده باشید زیرا روایت فیلم مملو از آن هاست. با پیشرفت داستان، گودمن متوجه می شود که سه قربانی اتفاقات مربوط به ارواح خبیثه همگی به خاطر کنجکاوی و جستجوی پاسخ برای سوالاتشان کشته شده اند. وقتی استاد در می یابد که این موارد قتل با هم در ارتباطند و ترومای زندگی اش چیزهایی که اکنون می بیند را تحت تاثیر قرار داده، اوضاع عجیب تر و ترسناک تر می شود. در انتهای فیلم، گودمن به زندگی گذشته خود در کودکی نگاه می کند و نشانه هایی در حواشی تصویر که بیننده را به پایانی شوکه کننده می رساند.

۲- Jacob’s Ladder

۲- Jacob’s Ladder

 

فیلم ترسناک Jacob’s Ladder در سال ۱۹۹۰ منتشر شده و داستان یک کارمند پست به نام جیکوب سینگر را روایت می کند که سعی دارد مشکلات روانی گذشته اش را پنهان سازد. این فیلم به موضوعاتی مانند گمراه کردن، بی اعتماد و ذهن ترک برداشته یک انسان می پردازد، با توهمات و فلش بک هایی که روایت داسان را پر کرده اند. کلیت فیلم در مورد تجربیات ناگوار جیکوب بعد از حضور در ارتش است و همانند دیگر فیلم های این فهرست، لحظاتی در فیلم وجود دارد که سرتان درد می گیرد و البته هیولاهایی شیطانی مانند آن هیولای بدون چهره که مطمئناً تا مدت ها در کابوس هایتان خواهید دید. اگر به دنبال یک فیلم ترسناک پرتنش و هیجانی هستید که با ذهن انسان و شخصیت های غیرانسانی شیطان صفت سروکار دارد Jacob’s Ladder بهترین گزینه شماست. اگر چه نسخه بازسازی شده این فیلم در سال ۲۰۱۹ نیز منتشر شد اما تماشای نسخه اورجینال تجربه متفاوتی است.

۱- Flatliners

۱- Flatliners

 

فیلم ترسناک بازسازی شده Flatliners که بر اساس فیلمی به همین نام ساخته شده در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و داستان گروهی از دانشجویان پزشکی را روایت می کند که قصد دارند ببیند بعد از مرگ چه اتفاقی رخ می دهد. در یک تصمیم احمقانه، هر کدام به نوبت قلب هایشان را از کار می اندازند و بار دیگر آن را به تپش باز می دارند، جایی که مرگ برای شکار منتظر آن هاست. روایت این فیلم تفاوت چندانی با فیلم های کلاسیک Final Destination ندارد زیرا هر شخصیت فکر می کند که با فریب سرنوشت، زندگی آن ها به مسیری بهتر می رود. همانند دیگر فیلم های اینچنینی، شخصیت های فیلم Flatliners نیز هر یک داستان پیچیده شخصی شان را دارند که سعی می کنند از همدیگر پنهان کنند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...