رفتن به مطلب

خبر قتل امیرکبیر چگونه به اطلاع عموم رسید؟


ارسال های توصیه شده

خبر قتل امیرکبیر چگونه به اطلاع عموم رسید،قتل میرزا محمد تقی خان امیر کبیر روز 17 ربیع الاول 1268 هجری قمری روی داد. شش روز بعد روزنامه وقایع اتفاقیه در تاریخ 23 ربیع الاول 1268 خبر از وخامت حال امیر و «ناخوشی» او به دلیل «ورم پا و صورت» داد و نهایتا، 20 روز بعد از قتل او به صورت کوتاه نوشت که میرزا تقی خان هیجدهم ربیع الاول در کاشان، وفات یافته است.

دو خبر روزنامه وقایع اتفافیه پس از مرگ امیر را که اولی، در صدد آماده سازی افکار عمومی برای پذیرش این رویداد و دومی، اصل خبر درگذشت او است، پیش روی دارید، با این توضیح که حکومت وقت - ناصرالدین شاه- که با صدراعظم خود دچار عناد شده بود، در هیچکدام نخواست مسئولیت مرگ امیرکبیر را به گردن بگیرد، حال آنکه قتل او از طریق بریدن رگ دست امیر در حمام فین کاشان توسط مزدوران رژیم و با فرمان و دستخط خود شاه صورت گرفته بود.

این واقعه تلخ برای معمار بزرگ اصلاحات در ایران در شرایطی روی داد که امیرکبیر شوهر خواهر ناصرالدین شاه بود.

خبر نخست وقایع اتفاقیه که شش روز بعد از قتل امیرکبیر منتشر شد، چنین است:

"کسانی که با میرزا تقی خان حساب و معامله داشتند بجهت تفریغ حساب خودشان، به اجازه و نوشته مرخصی اولیای دولت علیه روانۀ فین شده بودند، از قراری که آن آدمها مذکور داشتند و خود میرزا تقی خان هم کاغذ به خط خودش نوشته بود، این روزها به شدت ناخوش است. غلامی از غلامان عالیجاه جلیل خان یوزباشی هم که شب یکشنبه نوزدهم این ماه از فین وارد دارالخلافه شدند،مذکور داشت ، که[امیر] احوال خوشی ندارد و صورت و پایش تا زانو وَرَم کرده است، موافق این اخبار چنین معلوم می شود که خیلی ناخوش باشد و می گویند از زیادی ُجبن و احتیاطی که دارد، قبول مداوا هم نمی کند و هیچ طبیبی را بر خود راه نمیدهد."

 

 

مدتی بعد همین روزنامه وقایع اتفاقیه در تاریخ پنجشنبه هفتم ربیع الثانی سنۀ 1268 یعنی 20 روز بعد از واقعه قتل، متن کوتاه ذیل را اعلام می کند:

"میرزا تقی خان که سابقا امیر نظام و شخص اول این دولت بود، شب شنبه هیجدهم ماه ربیع الاول در کاشان وفات یافته است."

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...