رفتن به مطلب

سلولیت چیست؟


ارسال های توصیه شده

 ببسیاری از افراد از فرورفتگی و برآمدگی‌هایی که در پوست‌شان وجود دارد، شاکی هستند. دیدن گلوله‌‌هایی که قسمت پشت و داخل بازوها و ران‌ها دیده می‌شود برای بسیاری از افراد آزاردهنده است. تجمع این گلوله‌‌ها تنها در افراد چاق نیست و افراد لاغر هم ممکن است برآمدگی و فرورفتگی‌هایی در بدن خود داشته باشند.
 

گلوله‌های پوست،سلولیت چیست
 

راه‌حل‌های زیادی برای فرار از این مشکل وجود دارد. شاید نتوان به‌طور قطعی راهی برای فرار از این مشکل به افراد پیشنهاد داد اما با مصرف برخی غذاها و انجام برخی ورزش‌ها می‌توان تا حد زیادی این تجمع چربی‌ها را کاهش داد. برخی از روش‌هایی را که سلولیت‌ها را فراری می‌دهند با هم مرور می‌کنیم.

سلولیت چیست؟

سلولیت به تجمع بد شكل چربی‌هایی گفته می‌شود كه در سوخت‌وساز آن‌ها اختلال به‌وجود آمده است. ‌

این چربی‌ها به همراه برخی مواد سمی در زیر پوست رسوب می‌‌كنند كه این مشكل بیشتر در خانم‌ها رایج است.

سلولیت تنها در خانم‌هایی كه اضافه وزن دارند یا چاق هستند وجود ندارد،  بلكه زنان لاغر یا آن‌هایی كه وزن‌ایده‌آلی دارند نیز ممكن است سلولیت داشته باشند.

تقريبا 85درصد خانم‌هاي بالاي 20سال در سراسر دنیا با هر نژاد و رنگی از رسوب ناخواسته ‌این چربی‌ها شكایت دارند.

چه میوه‌‌هایی بخوریم؟

مصرف میوه‌های تازه و سبزی‌هاي برگ سبز بسيار مفيد است. میوه‌‌های تازه و سبزی‌هايي كه مواد معدنی، فیبر و فیتوكمیكال‌ها (رنگدانه های گیاهی) دارند به پاك‌سازی بدن و زدودن سم‌های ذخیره شده در آن كمك می‌‌كنند. در یك رژیم غذایی ضد‌سلولیت باید سم‌زدایی وجود داشته باشد كه میوه‌ها و سبزی‌ها آنتی‌اكسیدان‌‌هایی دارند كه برای این كار مفید هستند.

رژیم سلولیت باید شامل میوه‌ها و سبزی‌هايي چون پرتقال، سیب، قره‌قاط، زغال‌اخته، شاه‌توت، گیلاس، انبه، گریپ‌‌فروت، توت‌فرنگی، تمشك، اسفناج، گوجه‌‌فرنگی، هویج، فلفل ‌دلمه‌ای، رازیانه و... باشد.
 

گلوله‌های پوست،سلولیت چیست
 

سم‌زدایی کنید

آب نیز به كاهش سلولیت‌ها كمك فراوانی می‌كند، آب باعث دفع نمك‌هاي اضافی بدن می‌شود، نوشیدن مقدار زیادی آب می‌ تواند خیلی سریع مقدار سموم بدن را كاهش دهد و البته علاوه بر نوشیدن آب مصرف میوه‌های غنی از آب نیز بسیار موثر است.

مثلا هندوانه كه حدود 90درصد آن آب است و چون كالری كمی دارد (46 كالری در هر فنجان) می‌توانید بدون نگرانی از چاق شدن آن را مصرف كنيد.

میوه‌های دیگری چون انبه هم به این دلیل كه شامل ویتامین A وC (2 آنتی‌اكسیدان اساسی) است و می‌تواند به سفتی پوست كمك كند.

راه‌های پیشگیری دارد؟

هيچ راه قاطعي براي جلوگيري از ابتلاء به سلوليت وجود ندارد ولي اين توصيه عمومي وجود دارد كه از افزايش وزن خودداري كنيد، زيرا زمينه بروز سلوليت در افراد چاق به‌مراتب بيشتر است.

همان‌طور كه مي‌دانيد جلوگيري از افزايش وزن با تركيب تغذيه سالم و ورزش امكان‌پذير خواهد بود. در انتخاب ورزش مناسب نيز بايد تركيب ورزش‌هاي هوازي و مقاومتي مورد استفاده قرار گيرد. در انجام تمرينات ورزشي حركات كششي گرچه ضروري است ولي شما در اين رابطه راه درازي در پيش داريد تا بتوانيد استحكام و مطلوبيت بافت پوست خود را حفظ كنيد.
 
آیا كاهش وزن به بهبود سلولیت‌‌‌‌ها كمك می‌كند؟

كاهش وزن و انجام تمرينات كششي در ماهيچه‌هاي پا، ران و كفل مي‌تواند سبب اصلاح شكل خلل و فرج‌هاي ظاهري پوست شود البته باید گفت، انجام ورزش‌هاي كششي سنگين در كوتاه مدت تغييري آنچناني را به‌دنبال نخواهد داشت زيرا معمولا با دردهاي اسكلتي به‌ويژه در ناحيه كمر همراه خواهد بود.

از طرف ديگر، فوايد كاهش وزن از طريق رژيم غذايي به تنهايي، بدون انجام فعاليت بدني منظم نيز خيلي محدود است، هر چند كه بعد از كاهش وزن، برجستگي سلوليت كمتر مي‌شود ولي به‌طور كامل محو نمي‌شود.
 

گلوله‌های پوست،سلولیت چیست
 

در تحقیقات مشاهده شده كاهش مصرف نمك، موثر است و از مواد غذایی دیگری كه باید در مصرف آن‌ها مراعات شود، نوشيدن چای‌ و قهوه است. به جای این نوشیدنی‌ها شما می‌توانید از چای سبز، دم كرده های گیاهی و قهوه‌‌های بدون كافئین استفاده كنيد. حواس‌تان باشد كه شما باید از غذاهای چرب و هله‌هوله نیز اجتناب كنید.

مواد ممنوعه را بشناسید

* مواد غذایی فرآیند شده، نوشابه‌های گازدار و غذاهایی كه پروتئین حیوانی بالايي دارند، كنار بگذارید و همچنین بهتر است مقدار نمك و شكر را در غذاها خیلی كم كنید.

کرم کمک‌کننده است؟

رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌تواند به كاهش وزن كمك كند ولی بسیار بعید است كه سلولیت‌های ایجاد شده روی پوست هم با كاهش وزن از بین بروند. سلولیت‌ها كه پوست را همانند پوست پرتقال می‌كنند ربطی به چاقی و لاغری ندارند. هنوز راه‌حل قطعی برای از بین بردن این سلولیت‌ها وجود ندارد ولی كرم‌هایی وجود دارند كه می‌توانند برجستگی‌های این سلولیت‌ها را تا حدی محو سازند.

تحقیقات نشان می‌دهند، كرم‌ها یا ژل‌هایی كه درون آن‌ها میزانی كافئین وجود دارد می‌توانند اثر فوق‌العاده‌ای در كم‌رنگ كردن سلولیت‌ها داشته باشند اما باید بگوییم اثر آن موقتی است و بعد از چند روز دوباره سلولیت‌ها ظاهر می‌شوند اما اگر می‌خواهید اثر آن را طولانی‌تر كنید از ژل حاوی كافئین هر روز صبح استفاده كنید و شب‌ها نیز كرمی حاوی پپتید یا رتینول استفاده كنيد، این نوع كرم‌ها تولید كلاژن را در پوست تحریك می‌كنند تا قسمت‌های خالی پوست به مرور زمان پر شده و سلولیت‌ها تا حدی محو شوند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...