رفتن به مطلب

مونالیزای غول پیکر با 110 میلیون سال قدمت،دست نخورده کشف شد!


*Niloof@r*

ارسال های توصیه شده

مناطق غربی  کانادا به خاطر جاذبه‌هایی مانند فسیل دایناسورها، کوهستان‌های زیبا، پرش از هلی کوپتر و یکی از بهترین و مشهورترین موزه‌های دایناسوری در جهان شهرت دارند، یعنی موزه رویال تیرل در درام هلر، در ایالت آلبرتا. یکی از بهترین فسیل‌های این موزه متعلق به یک دایناسور گیاه‌خوار بنام ندوسار است که به گفته باستان‌شناسان 20 فوت قد و نزدیک به 3 هزار پوند وزن داشته که حدود 110 میلیون سال پیش می‌زیسته است.

فسیل‌های دایناسور مونالیزا که به‌صورت باورنکردنی به‌خوبی حفظ‌شده‌اند

ویژگی غیرعادی این فسیل نحوه منقرض شدن اوست، او پس از خوردن یک غذای کامل، درحالی‌که کنار رودخانه دراز کشیده بوده مرده است. سپس از طریق جریان رودخانه وارد دریا شده، به همین خاطر ظاهرش تا به امروز به‌خوبی حفظ‌ شده است. این فسیل در سال 2011 توسط یک کارگر نفتی در شمال آلبرتا کشف شد.

کشف این دایناسور اطلاعات قابل ‌توجهی درباره این‌گونه خاص و البته دوره‌ای که در آن می‌زیسته در اختیار باستان‌شناسان قرار داده است. کارشناسان موزه می‌گویند که جسد این حیوان به‌گونه‌ای حفظ‌ شده که گویی در بستر گلی دریا آرمیده و به همین خاطر این کامل‌ترین دایناسوری است که تاکنون یافت شده است.

فسیل‌های دایناسور مونالیزا که به‌صورت باورنکردنی به‌خوبی حفظ‌شده‌اند

بررسی اندازه دایناسور با قرار دهی او در کنار یک انسان امروزی

علاوه بر این، آخرین غذایی که این دایناسور خورده نیز به‌مرورزمان در معده‌اش فریز شده است. به همین خاطر باستان‌شناسان حالا می‌توانند درباره گیاهان و پوشش گیاهی آن زمان نیز اطلاعاتی به دست آورند. به گفته موزه‌دار این موزه، کالب براون: «این میزان از ماندگاری واقعاً قابل ‌توجه است، ما درحال حاضر در حال بررسی محتویات معده این دایناسور هستیم. این محتویات شامل سرخس‌هایی است که در معده تقریباً تبدیل به یک توپ شده‌اند. این گیاهان بیان‌کننده فصلی هستند که دایناسور در آن زندگی می‌کرده است.»

فسیل‌های دایناسور مونالیزا که به‌صورت باورنکردنی به‌خوبی حفظ‌شده‌اند

فسیل اولیه دایناسور که در موزه رویال تیرل در آلبرتا نگهداری می‌شود

وقتی خدمه سکوی نفتی این فسیل را یافتند، بلافاصله با موزه تماس گرفتند، آن‌ها نیز یک تیم تحقیقاتی را به منطقه فرستادند تا بررسی‌های بیشتری انجام دهند. یک زره استخوانی به‌خوبی از این فسیل حفاظت می‌کند. مارک میشل باستان‌شناس سال‌ها با دقت گل‌ولای را از این فسیل جدا کرد تا بعداً موردبررسی قرار دهد.

فسیل‌های دایناسور مونالیزا که به‌صورت باورنکردنی به‌خوبی حفظ‌شده‌اند

بقایای دایناسور که پس از 110 میلیون سال به‌خوبی حفظ‌ شده است

آب‌وهوای کنونی با آنچه در آن زمان در شمال کانادا حاکم بوده بسیار متفاوت است. این منطقه در زمستان بسیار سرد است و فقط پستانداران بسیار سرسخت می‌توانند در آن دوام بیاورند. اما از آن زمان به بعد هوا رفته‌رفته گرم‌تر شده و منطقه رطوبت بیشتری به خود گرفته، به همین خاطر این دایناسور می‌توانسته از گیاهان زیادی تناول کند. گیاهانی که در معده این فسیل کشف‌ شده بسیار نادر هستند.

فسیل‌های دایناسور مونالیزا که به‌صورت باورنکردنی به‌خوبی حفظ‌شده‌اند

محتویات معده فسیل‌شده دایناسور

تیم تحقیقاتی با بررسی محتویات معده دایناسور و فسیل، پی به محیط زندگی دایناسور، غذایی که می‌خورده و همچنین ظاهر دایناسور برده‌اند. این‌گونه از دایناسور چیزی بیش از یک مجموعه استخوان است، زیرا بیشتر شبیه موجود زنده‌ای‌ست که از عصری دیگر آمده است. بسیاری از متخصصان حوزه باستان‌شناسی و دیرینه‌شناسی دنیا از این یافته‌ها به ‌هیجان‌آمده اند.

فسیل‌های دایناسور مونالیزا که به‌صورت باورنکردنی به‌خوبی حفظ‌شده‌اند

محتویات معده دایناسور که زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفته است

به گفته ویکتوریا آلبر، موزه‌دار موزه رویال کانادا: «دانستن و تصور کردن تصویری که این دایناسور در آن زندگی می‌کرده بسیار هیجان‌انگیز است. شما شاهد یک اتفاق بسیار خاص هستید، دایناسوری که در کنار یک رودخانه جان سپرده و سپس وارد دریا شده. به نظرم هوا در آن زمان به‌شدت سرد بوده است.»

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...