رفتن به مطلب

کارنامه ورزشکاران مسلمان سرشناس در جهان


ŦŁФШ  ΞTłHШ

ارسال های توصیه شده

در حال حاضر ورزشکاران مسلمان زیادی در تیم‌های ورزشی دنیا حضور دارند که می‌توان آنها را از درخشان‌ترین ورزشکاران سرشناس جهان برشمرد.

مسعود اوزیل از تیم آرسنال، محمد صلاح از تیم لیورپول و کریم بنزما از رئال مادرید، نمونه‌هایی از بازیکنان مسلمان مطرح فوتبال هستند. در رشته بسکتبال، بازیکنانی مانند شکیل اونیل، حکیم اولاجون و نظر محمد و در رشته بوکس نیز کسانی مانند محمدعلی کلی و مایک تایسون حضور داشته‌اند.

محمد صلاح؛ ستاره لیورپول

محمد صلاح که نام کامل او «محمد صلاح حامد غالی طه» است در سال ۱۹۹۲ در مصر متولد شد و برای نخستین بار در سطح حرفه‌ای در باشگاه «المقاومون العرب» مصر بازی‌های درخشانی از خود نشان داد و پس از آن بود که توجه تیم‌های اروپایی را به خود جلب کرد.

 

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                           

وی ابتدا به باشگاه بازل سوئیس رفت و با قراردادی چهار ساله در این باشگاه مشغول بازی شد. محمد صلاح که سابقه بازی در تیم‌های «فیورنتینا» و «رم» را نیز دارد،‌ اکنون در تیم لیورپول مشغول بازی است. عملکرد او در این فصل رقابت‌های لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا چنان خیره‌کننده بود که حتی تعدادی از تماشاگران لیورپول چندی پیش در شعارهایی بیان کردند: «اگر چند گل دیگر بزند، ما هم مسلمان می‌شویم».

مسعود اوزیل؛ پادشاه پاس

مسعود اوزیل ترکیه‌ای الاصل (به آلمانی: Mesut ozil) (زاده ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸) بازیکن فوتبال است که در تیم آرسنال بازی می‌کند. وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ در تیم ملی آلمان بازی می‌کرد. به او لقب «پادشاه پاس» را داده‌اند و از سوی فیفا آقای پاس گل جهان معرفی شده‌ است. مسعود اوزیل با قرآن كریم انس دارد و بیشتر اوقات پیش از آغاز هر بازی به سبک همه مسلمانان دو دستش را سمت آسمان می‌گیرد و از خداوند طلب حمایت می‌كند.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                                    

دیگر اعضای خانواده او هم همگی مذهبی هستند و به گفته هم‌تیمی‌هایش، وی بیشتر اوقات وقتی در رختكن تعداد كمی بازیكن وجود دارد، مدت زیادی را صرف دعا و مناجات با خدا می‌كند.

کریم بنزما؛ همبازی کریستیانو رونالدو

کریم مصطفی بنزما (زاده ۱۹ دسامبر ۱۹۸۷ در لیون) فوتبالیست اهل فرانسه است که والدین او اصالتاً الجزایری و مسلمان هستند. بنزما فوتبال حرفه‌ای خود را از باشگاه المپیک لیون آغاز کرد و در سال ۲۰۰۴ وارد ترکیب تیم بزرگسالان این باشگاه شد و پس از پنج سال بازی برای این تیم، در سال ۲۰۰۹ به رئال مادرید پیوست.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                         

وی در سالی وارد باشگاه رئال مادرید شد که ستارگانی همچون کریستیانو رونالدو و کاکا نیز در آن سال با این باشگاه مادریدی قرارداد بستند. او بهترین گلزن فرانسوی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا با ۵۵ گل است.

سمیر نصری و تأسیس خیریه

سمیر نصری (زاده ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷)، بازیکن فوتبال اهل فرانسه و الجزایری‌تبار است. نصری تاکنون در تیم‌های مارسی، آرسنال، منچستر سیتی، سویا و آنتالیااسپور بازی کرده‌ است و در حال حاضر در تیم «وستهام یونایتد» انگلیس بازی می‌کند.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                                   

همچنین، سمیر نصری ۴۱ بازی ملی و پنج گل ملی را در کارنامه خود دارد. سمیر نصری، که به مسلمان‌ بودن خود افتخار می‌کند، در امور خیریه هم دستی دارد و یك بنیاد خیریه راه‌اندازی كرده است.

سامی خدیرا و حمایت از کودکان بی‌سرپرست

سامی خدیرا (به عربی: سامي خضيرة، متولد ۴ آوریل ۱۹۸۷ در شهر اشتوتگارت آلمانی غربی) فوتبالیست تونسی‌تبار است که در باشگاه فوتبال یوونتوس و تیم ملی فوتبال آلمان بازی می‌کند و پست بازی وی هافبک میانی است. وی به همراه دیگر بازیکنان تیم ملی فوتبال آلمان جام قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴ را بالای سر برد.

کارنامه ورزشکاران مسلمان مطرح؛ از ستاره لیورپول تا «پادشاه پاس» + عکس

                                                             

این بازیکن مسلمان در مؤسسات خیریه متعددی نقش دارد و كودكان بی‌سرپرست تحت تكفلش قرار دارند.

 نیکولا بلال آنلکا و تجربه بازی در چندین باشگاه

نیکولا آنلکا متولد ۱۴ مارس ۱۹۷۹ ورسای، بازیکن تیم ملی فرانسه بود. آنلکا سابقه بازی در تیم‌های پاری سن ژرمن، آرسنال، رئال مادرید، لیورپول، منچستر سیتی، فنرباغچه، بولتون، چلسی، شانگهای شنهوآ و یوونتوس را دارد.

مهاجم پیشین تیم‌های چلسی، منچستر سیتی، بولتون و پاریسن ژرمن در ۳۹ سالگی مربی‌گری حرفه‌ای را آغاز کرد. آنلکا که در سال ۲۰۰۴ مسلمان شد، نام «بلال عبدالسلام» را با الهام از نام «بلال بن رباح»، مؤذن پیامبر(ص) معروف به «بلال حبشی» را برای خود برگزید. وی درباره دلیل انتخاب این نام می‌گوید«اذان، نخستین چیزی بود که مرا به دین اسلام جذب کرد، به همین دلیل نام مؤذن پیامبر(ص) را برای خود برگزیدم».

او پس از مسلمان ‌شدن به حج مشرف شد. آنلکا به تفسیر قرآن هم علاقه داشته است. یک روز او از یکی از شیوخ مسلمان می‌خواهد که تعدادی از آیات قرآن را برایش تفسیر کند، این شیخ مسلمان سوره «یوسف» را که یکی از زیباترین داستان‌های قرآن‌ است، برایش تفسیر می‌کند، او بیشتر به اسلام جذب می‌شود و پس از این اتفاق، به مدت سه ماه در جلسه تفسیر قرآن این شیخ شرکت می‌کند تا بیشتر با مفاهیم و معانی آیات قرآن آشنا شود.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

 

                                                                    

مربی‌ای که مسلمان شد

برونو متسو (زاده ۲۸ ژانویه ۱۹۵۴ در نور فرانسه) مربی فوتبال است. بزرگ‌ترین موفقیت متسو، پیروزی با تیم سنگال در برابر تیم فرانسه طی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ است.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                               

متسو، که در سال ۲۰۱۳ در گذشت،‌ چند سال قبل از آن در برنامه‌ای تلویزیونی گرویدنش به اسلام را رسماً اعلام کرد و نامش را به «عبدالکریم» تغییر داد. 

بسکتبالیست‌های مسلمان

شکیل اونیل

شکیل راشائون اونیل (به انگلیسی: Shaquille Rashaun O'Neal) در ۶ مارس ۱۹۷۲ در نیوارک، بازیکن آمریکایی بازنشسته اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا (NBA) است. او بازیکن سابق تیم‌‎های بسکتبال لس‌آنجلس لیکرز و اورلاندو مجیک بود.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                     

اونیل می گوید: البته که به خدا ایمان دارم. هرچه که دارم را خدا به من داده است. خوشبختانه مردم مرا براساس باورهایی که درباره دین من دارند قضاوت نمی‌کنند. جهانی که در آن زندگی می‌کنیم جهان رنج و آزمایش است. ما به راه خود ادامه می‌دهیم. 

حکیم اولاجون

حکیم اولاجون (Hakeem Olajuwon) متولد ۲۱ ژانویه ۱۹۶۳ در لاگوس نیجریه، بازیکن سرشناس و بازنشسته و ملی‌پوش آمریکایی نیجریه‌ای‌تبار و مسلمان حرفه‌ای NBA (لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ بسکتبال جهان) است. حکیم اولاجون بازیکن سابق تیم‌های بسکتبال هیوستون راکتس و تورنتو رپتورز است و در سال ۱۹۹۴ جایزه باارزش‌ترین بازیکن فصل (mvp) را تصاحب کرد.

ورزشکاران مسلمان مطرح در جهان از ستاره لیورپول تا «پادشاه پاس» + عکس

حکیم به روزنامه نیویورک تایمز گفته است: «اسلام دین صلح است، دین منطق نه دین حمله».

نظر محمد

نظر محمد متولد ۱۹۸۵ در شیکاگو و فرزند یک مهاجر اهل کشور غناست. نظر محمد در تیم شیکاگو بولز توپ می‌زند. وی با ۲۰۶ سانتی متر قد، از مدافعین لیگ NBA است و یک بار با تیم سن آنتونیو اسپرز در سال ۲۰۰۵ به قهرمانی رسید.

ورزشکاران مسلمان مطرح در جهان از ستاره لیورپول تا «پادشاه پاس» + عکس

                                          

مهمت اکور ترکیه‌ای

مهمت اکور متولد ۱۹۷۹، بازیکن بسکتبال تیم ملی ترکیه است. او سابقه بازی را در پست فوروارد قدرتی در تیم‌های یوتاجاز و نیوجرسی نتس در لیگ NBA دارد و بازیکن ۲۱۱ سانتی متری تیم دیترویت است.

ورزشکاران مسلمان مطرح در جهان از ستاره لیورپول تا «پادشاه پاس» + عکس

                                         

کریم عبدالجبار؛ بازیکنی قدیمی

فردیناند لوییس آلسیندور جی.آر در ۱۶ آوریل سال ۱۹۴۷ در منهتن نیویورک چشم به جهان گشود. وی در سال ۱۹۷۱ مسلمان شد و نام خود را تغییر داد و از آن تاریخ همگان او را با نام  کریم عبدالجبار می‌شناسند.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                          

وی در سال‌های ۱۹۶۹-۱۹۶۵ در تیم بسکتبال دانشگاه یو اس ای بازی می‌کرد. کریم عبدالجبار، بسکتبالیست مشهور تیم‌های میلواکی باکس و لس انجلس لیکرز است که هم‌اکنون از بسکتبال خداحافظی کرده ‌است.

مشت‌های آهنین بوکس

محمدعلی کِلی

«کاسیوس مارسلوس کِلی»، که بعد از مسلمان‌ شدن نامش را به محمدعلی کِلی تغییر داد، یکی از مشهورترین بوکسورهای سنگین‌وزن جهان است. وی متولد ژانویه ۱۹۴۲ در کنتاکی آمریکاست و پس از مسلمان شدن وارد فعالیت‌های سیاسی شد. از این رو بسیار بیشتر از سایر ورزشکاران در جهان مشهور شده است.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان/ ادیت شده

                                                      

او در بازی‌های المپیک سال ۱۹۶۰ رم، مدال طلای بوکس رده سنگین‌وزن را از آن خود کرد و در همان سال‌ها بود که عقاید متفاوت مذهبی خود را بروز داد. کلی در سوم ژوئن ۲۰۱۶ در شهر «سکاتزدیل» آریزونای آمریکا درگذشت.

مایک تایسون

مایک تایسون (زاده ۳۰ ژوئن ۱۹۶۶ در بروکلین، نیویورک) بوکسور بازنشسته آمریکایی است. وی جوان‌ترین قهرمان بوکس حرفه‌ای سنگین‌وزن و یکی از مشهورترین شخصیت‌های ورزشی دنیاست. تایسون از سال ۱۹۸۵ وارد دنیای بوکس حرفه‌ای شد. در ۱۹۸۶ قهرمان دسته فوق سنگین شورای جهانی مشت‌زنی شد و سال بعد قهرمانی اتحادیه جهانی مشت‌زنی و فدراسیون بین‌المللی مشت‌زنی را هم به چنگ آورد و قهرمان بلامنازع جهان شد.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان/ ادیت شده

کارنامه ورزشکاران مسلمان مطرح؛ از ستاره لیورپول تا «پادشاه پاس» + عکس

محمد فرح؛ دونده و قهرمان جهان

محمد فرح (زاده ۲۳ مارس ۱۹۸۳) دونده دوهای استقامت، مسلمان سومالیایی‌تبار اهل بریتانیاست. محمد فرح یکی از دو دونده‌ای است که هم در المپیک و هم در قهرمانی جهان موفق به قهرمانی در هر دو رشته ۵ و ۱۰ هزار متر شده‌ است.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

 

بانوانی پایبند به حجاب                                                  

امیه ظفر؛ بوکسور

امیه ظفر، بوکسور اهل شهر «اوکدیل» مینه‌سوتای آمریکاست. وی در سال ۱۳۹۶ مجوز پوشش حجاب در مسابقات را کسب کرده است و می‌تواند در مسابقات بوکس آمریکا با حجاب مبارزه کند. قانون جدید بوکس آمریکا این امکان را به ظفر می‌دهد تا به اعتقادات مذهبی خود پایبند باشد و با حجاب مبارزه کند. امیه ظفر به رقابت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو چشم دوخته است. او برای تحقق این هدف، باید فدراسیون بین‌المللی بوکس را ترغیب کند که اجازه پوشش حجاب را به او در مسابقات بدهد. در حال حاضر فقط فدراسیون بوکس آمریکا این مجوز را به او داده است.

کارنامه ورزشکاران مسلمان مطرح؛ از ستاره لیورپول تا «پادشاه پاس» + عکس

                                                           

سارا احمد؛ وزنه‌بردار

سارا احمد، وزنه‌بردار محجبه مصری است. او نخستین زن محجبه حاضر در المپیک بود که موفق به کسب مدال شد و بر روی سکوی المپیک تابستانی ریو ۲۰۱۶ رفت. وی از معدود زنانی است که در وزنه‌برداری به صورت محجبه وزنه می‌زنند.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                   

ابتهاج محمد؛ شمشیرباز

ابتهاج محمد (زاده ۱۹۸۵) شمشیرباز اهل ایالات متحده آمریکاست. او نخستین زن مسلمانی است که برای آمریکا در رقابت‌های بین‌المللی این رشته رقابت می‌کند. ابتهاج محمد تأکید دارد که حجاب او مبارزه‌ای با باورهای غلط درباره زنان مسلمان و همچنین دعوت  دختران مسلمان به ورزش‌ کردن است.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان

                                                     

زهرا لاری؛ ایرانی‌تبار و درخشش در اسکیت روی یخ

زهرا لاری (زاده ۳ مارس ۱۹۹۵)، اسکیت‌باز اسکار اماراتی ایرانی‌تبار است و اولین اسکیت‌باز از امارات برای رقابت در سطح بین‌المللی است. او دو بار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ قهرمان ملی امارات شده ‌است. او مسلمانی معتقد است و اولین اسکیت‌بازی است که با حجاب در مسابقات شرکت می‌کند و امیدوار است که الهام‌بخش دیگر زنان جوان باشد.

زهرا لاری، نخستین زن شرکت‌کننده باحجاب در رقابت‌های اسکیت روی یخ و اهل امارات متحده عربی است. او اسفندماه سال گذشته در مسابقات زمستانی «یونیورسیاد» در روسیه حضور داشت. براساس قوانین اتحادیه بین‌المللی اسکیت روی یخ، استفاده از هرگونه روسری و گوشواره به دلیل خطرات آن ممنوع بود، در حالی که لاری این قانون را زیر پا گذاشت و تصمیم گرفت با حجاب در این مسابقات شرکت کند. بدین ترتیب، او ترجیح داد به جای اینکه روسری را از سر بردارد، جریمه‌های اتحادیه را بپذیرد.

ورزشکاران مسلمان مطرح در تیم‌های ورزشی جهان/ ادیت شده

                                                                   

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...