رفتن به مطلب

جراحی همورویید بواسیر با لیزر مزایا و معایب


SARDAR

ارسال های توصیه شده

مجموعه: بیماری ها و راه درمان


 
جراحی همورویید,جراحی بواسیر,جراحی بواسیر با لیزر

درمان بیماری هموروئید


در ناحیه مقعد و دور مقعد افراد در حالت طبیعی هیچ نوع برجستگی , زایده گوشتی آویزان , منگوله پوستی وجود ندارد. پاگه هموروییدی یا بواسیر یک برجستگی غیر طبیعی در ناحیه مقعد میباشد که گاهی خیلی بزرگ شده و بصورت یک زایده گوشتی از پوست دور مقعد اویزان میشود.

در 2 تا 3 سانتی متر انتهایی روده که ناحیه مقعد میباشد در زیر بافت پوششی عروق فراوان بنام همورویید وجود دارد که در حالت طبیعی دیده و لمس نمیشود. بدلایلی مانند یبوست مزمن و اسهال طولانی مدت که باعث ایجاد فشار در ناحیه مقعد میشود عروق ناحیه بزرک و متورم شده و با گذشت زمان و ادامه بیماری دچار عوارضی مانند خونریزی میشود.

بیماری همورویید میتواند از داخل مقعد شروع شده و بافت هموروییدی بتدریج بزرگ شده و تا بیرون مقعد گسترش پیدا کند که در آخرین مرحله آن حتی با دست هم نمیتوان آن را به داخل مقعد فرستاد و بصورت زایده گوشتی در اطراف مقعد قرار دارد . نوع دیگر آن فقط در قسمت بیرون مقعد بوجود میاید .


همورویید ترومبوزه وقتی بوجود می اید که در داخل رگ همورویید , لخته خون تشکیل شود . که بصورت یک توده سفت دردناک در بواسیر قبلی یا کنار مقعد بروز میکند.


زایده پوستی، در انتهای بیرونی زخم فیشر یا شقاق مزمن مقعدی نیزمیتواند ایجاد شود .

چرا از لیزر در درمان بیماری همورویید استفاده میشود ؟
بعد از انجام جراحی روتین در ناحیه مقعد بعلت زخم ایجاد شده , التهاب بعد عمل و آسیب بافتهای اطراف , درد و ناراحتی زیاد و گاهی عوارضی در محل عمل ایجاد میشود و بهبودی زخم تا هفته ها طول کشیده و نیاز به مراقبت و استراحت وجود دارد که خودبخود در کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی میگذارد . هدف از استفاده از انواع دستگاه لیزر در جراحی همورویید به حداقل رساندن درد و ناراحتی و عوارض بیمار و کوتاه کردن زمان بهبودی و استراحت میباشد . استفاده از لیزر برای درمان تمام انواع بیماریهای نشیمنگاه و مقعد مانند فیستول , کیست مویی , فیشر یا شقاق ممکن میباشد. برای درمان همورویید در هر مرحله از پیشرفت آن میتوان از لیزرهای مختلف استفاده کرد.

چگونه میتوان بیماری بواسیر یا همورویید را با لیزر درمان کرد ؟
روش قطعی و رسمی درمان همورویید یا بواسیر برداشتن کامل آن با جراحی و بستن رگهای آن با بخیه میباشد در نهایت میتوان زخم بجا مانده را باز گذاشت تا خودبخود بهبود پیدا کند و یا آن را با بخیه زدن ترمیم کرد . همانطور که گفته شد این جراحی عوارض و گرفتاریهای مخصوص بخود را برای بیمار ایجاد میکند.

درمان همورویید با لیزر به سه روش انجام میشود :
روش اول استفاده از لیزر کم توان طی چندین جلسه میباشد که هدف کاهش ورم و درد و خونریزی است و درمان قطعی نیست و احتمال عود علایم زیاد است . این کار در مطب بصورت سرپایی بدون بیحسی قابل انجام است. در بیماری شقاق کاربرد بیشتری دارد.با این روش بیماری کامل برطرف نمیشود. همچنین از این لیزرمیتوان برای کاهش ورم و التهاب و تسریع بهبودی جای عمل بعد از هر نوع جراحی در نشیمنگاه استفاده کرد.

روش دوم استفاده ازلیزر co2 است که از این لیزر به جای چاقوی جراحی استفاده شده و پاگه همورویید کامل برداشته میشود و رگهای خون رساننده بخیه زده میشود و زخم باز گذاشته میشود تا خودبخود ترمیم پیدا کند بعلت استفاده از لیزر بر خلاف روش سنتی , آسیب کمتری به بافت وارد شده و درد و خونریزی و عوارض کمتر است ولی بعلت وجود زخم تا مدتی مراقبت لازم دارد و بیمار حین دفع مدفوع درد و گاهی خونریزی دارد ولی شدت آن نسبت به عمل جراحی معمولی کمتر است و زمان التیام زخم کوتاهتر میباشد.. احتمال عود با این روش بسیار کم و نتیجه عالی میباشد.هزینه آن متوسط میباشد.


روش سوم استفاده از لیزر دایود است . ابتدا رگهای خونرسان به پاگه همورویید با بخیه بسته شده و سپس کانولای مخصوص که سیم لیزر داخل آن قرار دارد به داخل پاگه همورویید فرستاده شده و رگها و بافت را منعقد میکند و پاگه همورویید کوچک میشود و در دو تا سه هفته آینده اندازه آن به طور قابل ملاحظه کوچک میشود. گاهی در پاگه های کوچکتر نیاز به بستن رگ تغذیه کننده با بخیه وجود ندارد. برای انواع همورویید قابل استفاده است .در این روش زخم ایجاد نمیشود و درد و ناراحتی بعد عمل بسیار کم میباشد ولی هزینه این روش بعلت نوع دستگاه لیزر بسیار بالاست و احتمال درمان قطعی کمتر از روش دوم است.



فرق آن با دستگاه IRC یا نور مادون قرمز در این است که لیزر ازداخل , بافت همورویید را میسوزاند ولی با دستگاه مادون قرمز سعی میکنیم رگهای تغذیه کننده همورویید را از بیرون با تاباندن اشعه ببندیم که برای همورویید با درجه پایین کاربرد دارد.


اکثرا ترکیبی از روشهای فوق برای هموروییدهای پیچیده استفاده میشود.


مطالب بیشتر درباره همورویید و بیماریهای نشیمنگاه



 
 
جراحی همورویید,جراحی بواسیر,جراحی بواسیر با لیزر

درمان بیماری بواسیر


علل درد در ناحیه مقعد
دردی که اخیرا ایجاد شده بخصوص اگر فرد یبوست شدید یا اسهال حاد داشته باشد می‌‏تواند به‌علت پاره شدن مخاط ناحیه باشد.


دردی که اخیرا ایجاد شده به‌خصوص گر فرد یبوست شدید یا اسهال حاد داشته باشد می‌‏تواند به‌علت پاره شدن مخاط ناحیه باشد. این حالت می ‏تواند خونریزی و سوزش هم ایجاد کند که به این بیماری فیشر یا شقاق گفته می‏‌شود. اگر درمان به‌موقع صورت نگیرد این بیماری به نوع مزمن تبدیل می‏‌شود که درمان آن در این مرحله ازمرحله حاد بیماری دشوارتر است.

هموروییدیا بواسیرترومبوزه که بعلت لخته شدن خون داخل رگ پاگه هموروئید ایجاد میشود که باعث ایجاد درد حاد ناحیه مقعد می‏‌شود که این حالت معمولا به‌دنبال یبوست شدید و نشستن طولانی‌ مدت می‏تواند ایجاد شود. در این حالت توده‌ای دردناک در کنار مقعد ظاهر می‏شود و گاهی با خونریزی همراه است. چنانچه بیمار پس از ابتلا سریعا به جراح مراجعه کند، می‌‏توان با جراحی درمان قطعی انجام داد. اما در مراجعه دیررس بهتر است درمان دارویی انجام شود، البته مدتی طول می‏کشد که بهبودی حاصل شود ولی احتمال عود بالاست.

عفونت یا آبسه در ناحیه اطراف مقعد با درد شدید و تورم و قرمزی در ناحیه و تب و لرز و بی‏قراری همراه است‌. برای درمان موثر سریعا باید به جراح مراجعه شود که آبسه توسط جراح تخلیه شود و چنانچه خودبه‌خود سر باز کند، احتمال تبدیل آن به فیستول وجود دارد. فیستولی که درمان نشود احتمال دارد مرتبا عفونی شده و باعث درد ناحیه شود.



تبخال تناسلی در پوست اطراف مقعد زخم ایجاد کرده وسبب درد و سوزش میشود .

سرطان انتهای روده بزرگ یا رکتوم که در نزدیکی مقعد قرار گرفته میتواند به عضلات ناحیه مقعد دست اندازی کرده و سبب درد در ناحیه مقعد شود . این افراد علایمی مشابه بیماری فیشر یا شقاق دارند وهنگام دفع درد شدید ایجاد میشود و درد تا ساعات زیادی ادامه می یابد و اکثرا خونریزی هم دارند . و مدتها دارو استفاده میکنند ولی بهبود پیدا نمیکنند. در معاینه زخم در ناحیه مقعد مشابه زخمی که در شقاق وجود دارد دیده نمیشود و بیماری پس از معاینه داخل مقعد تشخیص داده میشود.

سرطان ناحیه مقعد با شیوع کمتر میتواند از علل درد این ناحیه باشد خونریزی همزمان با دفع یا خودبخودی و وجود توده و خارش در ناحیه از علایم دیگر این بیماری است.

علل دیگر درد و ناراحتی دراین ناحیه عبارتند از :
تروما یا آسیب به ناحیه مقعد , بیماری التهابی روده مثل کولیت اولسروز و کرون
زخم یا التهاب انتهای روده بزرگ یا رکتوم , بیماری خارش مقعد
بیماری اسپاسم عضلات دور مقعد و کف لگن
اسهال و یبوست حاد یا مزمن , درد استخوان دنبالچه

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند.
درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
درجه دوم: بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود
هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.

علت واقعی هموروئید مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند:
۱- یبوست مزمن
۲- اسهال مزمن
۳- زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
۴- افزایش سن
۵- ارث
۶- چاقی وحاملگی
۷- کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل



 
 
جراحی همورویید,جراحی بواسیر,جراحی بواسیر با لیزر

جراحی همورویید بواسیر با لیزر


بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی
کیست مویی یک بیماری شایع میباشد که در آن یک کیست حاوی اجزا پوست , مانند مو وسلولهای مرده در بافت نرم شکاف بین دو باسن در بالاتر از مقعد بوجود می آید و توسط یک یا چند تا منفذ به پوست باز میشود.


علت دقیق آن معلوم نیست ولی به احتمال زیاد در دوران جنینی تعدادی از سلولهای پوست به بافت زیرین منتقل شده و طی سالها رشد کرده و به شکل کیست در می آید. بعضی عقیده دارند که بعلت اصطکاک زیاد این ناحیه با لباس در بعضی افراد که مدت طولانی مینشینند موهای ناحیه به زیر پوست فرو رفته و باعث واکنش بدن میشود.

این بیماری خوش خیم بوده بیشتر در اقایان جوان به نسبت چهار برابرایجاد میشود. بعضی افراد برای ابتلا به این بیماری مستعد ترهستند از جمله افراد کم تحرک , چاق , پرمو . در بعضی شغلها مانند رانندگی که زیاد مینشینند شایع تر است. عامل وراثت هم دخیل میباشد. گاهی در ناحیه بین دو سینه , ناف و زیر بغل هم دیده میشود .

بعلت قطعی نبودن علت ایجاد بیماری روش پیشگیرانه ای وجود ندارد و اغلب پس از ایجاد عفونت در ناحیه تشخیص داده میشود . ولی جهت پیش گیری از عود بیماری از بین بردن کامل موهای ناحیه با لیزر توصیه میشود.


علایم و نشانه های کیست مویی :
اکثرعلایم بعلت ایجاد عفونت در کیست ایجاد میشود که ناحیه متورم قرمزشده و درد شدیدی احساس میشود فرد تب و لرزدارد و گاهی از منافذ موجود چرک و خونابه خارج میشود.در موارد مزمن علایم عفونت حاد وجود ندارد ولی با فشار به ناحیه درد وجود دارد و ترشح بیرون میاید و موقع نشستن احساس ناراحتی میکند.


تشخیص سینوس پیلونیدال با معاینه امکانپذیر است و به اقدامات تشخیصی دیگری نیاز نیست.

روشهای درمان سینوس پیلونیدال :
- در مواقع حاد بیماری باید سریعا به جراح مراجعه کرد تا آبسه تخلیه شود . با بیحسی موضعی برشی روی پوست داده میشود و تمام محتویات و ترشحات خارج شده و با سرم و آنتی بیوتیک و بتادین و گاهی با آب اکسیژنه شستشو داده شده و پانسمان انجام میشود . در این مرحله میتوان با لیزر بافت پوششی جدار کیست را کامل سوزانده و کانال سینوسها که به پوست بازمیشود را هم سوزاند تا بسته شوند واجازه میدهیم حفره آبسه به مرورزمان جمع شده و زخم خودبخود ترمیم پیدا کند .و به هیچ وجه زخم بخیه زده نمیشود. این عمل بصورت سرپایی در مطب و یا بیمارستان انجام میشود.مصرف آنتی بیوتیک قبل از جراحی و بعد از جراحی توصیه میشود . علایم حاد بیماری پس از تخلیه آبسه بسرعت فروکش میکند.


- درمواردی که علایم حاد وجود ندارد ولی سابقه عفونت قبلی دارد و از ناراحتی و درد ناحیه رنج میبرد میتوان کیست مویی را با مقداری از بافت اطراف با چاقوی جراحی یا لیزر برداشته و حفره باقی مانده را با بخیه دوخته و یا به حال خود رها کرد تا خودبخود ترمیم شود که دو تا سه ماه زمان میبرد در استفاده از لیزر این زمان کوتاهتر است. و در طی این مدت مراقبت از زخم شامل شستشوی روزانه زخم و پانسمان انجام میشود. در موارد بستن زخم احتمال عود بیماری وجود دارد.


- تا زمانی که کیسه حاوی مو کاملا برداشته نشود عود بیماری بالاست.


گاهی بعلت عدم مراجعه به پزشک و عود مکرر بیماری، ناحیه وسیعی از پوست ناحیه درگیر شده و نیاز به جراحی پلاستیک برای باز سازی ناحیه وجود دارد.


دکتر بتول طاهری
متخصص جراحی عمومی

آدرس: تهران، ضلع جنوب شرقی فلکه دوم صادقیه، خیابان نوزدهم ، پلاک هجدهم ، طبفه چهارم
021-44287685
09364446578
تماس 9 صبح تا 7 شب
 
g0520.gif
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...